Fana Sparebank lanserer Grønt boliglån

Fana Sparebank er opptatt av å bidra til et godt og bærekraftig klima og miljø. I løpet av de siste årene har det blitt gjort flere grep innen bærekraftsarbeidet. Denne høsten har banken blant annet lansert flere nye, grønne produkter. Nå lanseres Grønt boliglån, for kunder som har energimerke A, eller energimerke B med byggeår før 2019.

Hele verden arbeider for FNs bærekraftsmål, og for å nå Paris-avtalens mål om å kutte karbonutslipp. Minst 30 prosent av karbonutslippet skal kuttes før 2030, for å redusere global temperaturøkning.

– Som bank har vi et særlig ansvar. Det er gjennom våre utlån at vi har størst mulighet til å bidra til det grønne skiftet. Vi kan påvirke og stimulere til finansiering av tiltak som er med på å redusere karbonfotavtrykket, og samtidig utelukke virksomheter som handler i strid med miljømålene, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø.

Fana Sparebank har i løpet av de siste årene gjort tiltak for å redusere egne utslipp. Banken er klimanøytral, og var i 2019 en av 132 banker fra hele verden som dannet FNs Klimainitiativ innen Finans. Banken er også knyttet til FNs Global Compact, som arbeider for ansvarlig næringsvirksomhet. Fana Sparebank arrangerer hvert år Nattevandring for FNs bærekraftsmål i Bergen i samarbeid med Bergen Næringsråd og Bergen Kommune.

Grønt Boliglån belønner tiltak som reduserer karbonfotavtrykket. For å oppnå energimerke A benytter boligen ett eller flere tiltak for å redusere energiforbruket, eksempelvis ved solenergi, varmepumpe og jordvarme, kombinert med bedre isolasjon og vinduer enn byggeforskriftene tilsier.

– Samfunnsansvar er en viktig del av bankens identitet, og det å utvikle mer bærekraftige produkter er en naturlig del av dette samfunnsansvaret. Vi ønsker å gi tilbake til kundene våre der vi kan. Tidligere i høst gjorde vi innskudd på brukskonto og sparekonto for barn og ungdom grønne. Nå vil vi vise kundene at det er en fordel både for miljøet og lommeboken å ha en energieffektiv bolig, sier Ann Kristin Tveit, direktør for personmarked i Fana Sparebank.

Følg saker fra Fana Sparebank

Siste saker fra Fana Sparebank

Tidenes boliglånsvekst5.11.2020 14:12:56 CETPressemelding

Himla vekst i Fana Sparebank18.8.2020 13:25:27 CESTPressemelding