Fana Sparebank kutter all betalt markedsføring og arrangerer “Fargerik November”

Markedsbudsjettet går til gjenbruksbutikken Loppeliten. Ved å sette fokus på gjenbruk og sirkularitet ønsker banken å ta avstand fra kjøpepresset, og inviterer samtidig andre til å delta på Fargerik November fremfor Black Week.

Inviterer andre til å bli med
Mange opplever et stort kjøpepress i november. Butikker og kjøpesentre har nattåpent, søndagsåpent og Black Friday. Fana Sparebank inviterer i stedet til å delta på Fargerik November. Administrerende direktør Lisbet K. Nærø, er glad for dette initiativet.

– Det å utfordre og jobbe sammen mot å nå FNs bærekraftsmål er viktigere enn noen gang. I rapporten til Circular Norway sies det at 2,4% av norsk økonomi er sirkulær. Vi har et felles ansvar for å sette fokus på gjenbruk.

Fargerik November
Banken lanserer i år “Fargerik November” som en motvekt til Black Friday og tilsvarende tilbudskampanjer. I hele november måned vil det ikke bli brukt en krone på markedsføring.

Det vil likevel bli delt ubetalt innhold i bankens digitale kanaler med tema som “Tips til hjemmelagde julegaver” og informasjon om arrangementet Bærekraft i Bergen – Nattevandring for FNs bærekraftsmål, som avholdes i desember.

Oppfordrer til gjenbruk
Fana Sparebank ønsker å gi tilbake til samfunnet og støtte de bedriftene som gjør noe bra for miljøet. Det å rette fokus mot gjenbruk og gjøre andre oppmerksomme på at vi alle kan gjøre ting litt annerledes, er ett av bankens bidrag til å stå imot kjøpepresset.

– Vi oppfordrer flere bedrifter til å bli med på Fargerik November, hvor de også finner gode formål som de kan støtte. Sammen kan vi være en positiv motvekt til det store kjøpepresset, tilføyer Nærø.

Markedsbudsjettet gis bort
Pengene som spares ved å kutte ut all betalt annonsering gis som gavemidler til Loppeliten. Loppeliten er et gjenbrukskonsept i Fyllingsdalen som tilbyr kjøp og salg av brukte barneklær og utstyr. Konseptet er enkelt for forbrukerne og bra for lommeboken. Man leier en hylleplass i butikken og får kleshenger, prislapp og størrelsesperler når man leverer klesplaggene. Det tilbys også Drop-in for folk som ikke har tid til salg selv, men vil bli kvitt fjellet av barneklær.

– Det betyr mye for oss at Fana Sparebank har valgt å støtte Loppeliten og gi oss disse midlene. Det gleder oss at større aktører ser verdien i gjenbruk! For oss som har hatt en ekstra motbakke i oppstartsfasen gir dette oss både motivasjon og midler til å satse videre, og utvikle konseptet vårt i Bergen! Vi er utrolig takknemlig, sier daglig leder i Loppeliten, Hanne Wollan.

De senere år har Fana Sparebank vært en aktiv bidragsyter til finansbyen Bergen, gjennom medvirkning til etableringen Brage Finans og Norne Securities. Fana Sparebank er aktiv i finansklyngen Finance Innovation, og bidrar til lokalmiljøet i Bergen med gavemidler til næringsliv, organisasjoner og ildsjeler.

Fana Sparebank utsteder Norges første Grønne ansvarlige lån20.11.2022 20:18:32 CET | Pressemelding

Fana Sparebank passerer en viktig milepæl i satsningen innen bærekraft og bidrag til å nå de fremtidige klimamålene. Med forankring i bankens rammeverk for Grønn finansiering har Fana Sparebank gjennomført en vellykket utstedelse av Norges første Grønne ansvarlige lån. Lånet på 200 millioner kroner ble ved lanseringen nær tre ganger overtegnet, og oppnådde en meget god pris for banken.

Fana Sparebank utsteder Norges første Grønne ansvarlige lån18.11.2022 14:29:05 CET | Pressemelding