Fana Sparebank er stolt bidragsyter i VilVites nye utstilling “Loop”

Gratulerer til VilVite med åpningsdag! Utstillingen “Loop” setter lys på hvordan vi sammen kan finne de innovative, grønne løsningene. Fana Sparebank har bidratt med ti millioner kroner til den nye utstillingen, som handler om naturens kretsløp og grønn innovasjon.

Unge er bekymret for fremtiden

FNs klimarapport av august 2021 fastslår at klimaendringene går raskere, blir mer intense, og noen av trendene er irreversible. VilVite forteller at barn og ungdom er bekymret for fremtiden, og etterlyser fokus og handling fra oss voksne. For to år siden introduserte VilVite sin visjon om en ny utstilling som skal lære oss om livet over og under bakken, og inspirere til grønn innovasjon. Fana Sparebank var ikke vanskelig å overbevise.

Gav 10 millioner kroner til utstillingen

– Vi skjønte straks viktigheten og relevansen av denne utstillingen. Vi er veldig stolte av at vi i dag kan stå her på åpningsdagen med en fantastisk utstilling som skal gi inspirasjon, håp og gode ideer, for hvordan vi i fremtiden kan ta vare på naturen på en bedre måte, sier Lisbet K. Nærø, administrerende direktør i Fana Sparebank.

– Vi ville ikke kommet i havn med denne utstillingen uten hjelpen vi har fått fra Fana Sparebank. Pengegaven var viktig, men også det at banken var villig til å snu seg raskt, i det tempoet som klima- og naturkrisen vi står i krever, sier Lars Leegaard Marøy, administrerende direktør for VilVite.

Læring og innovasjonstorg

I utstillingen kan man dykke ned i jordens indre og oppdage samarbeidet mellom trerøtter  og sopp i naturens eget nettverk, skape liv til eplehagen og lære hva avfall, alger og fotosyntese har til felles.

I tillegg har utstillingen et eget innovasjonstorg, hvor man får presentert inspirerende eksempler på grønn innovasjon fra Vestlandet – og får mulighet til å jobbe med idéer og problemstillinger selv.

På innovasjonstorget kan både skoleklasser, ungdom, voksne og bedrifter bli utfordret både hver for seg og sammen. Slik ønsker man å få frem de beste ideene for en grønnere fremtid.

– Vi vet at de gode ideene ofte kommer fra barn og unge. Innovasjonstorget var en av grunnene til at vi falt for prosjektet med en gang. Vi ser verdien av å samle både unge og vokse og sammen tenke utenfor boksen, sier Lisbet K. Nærø.

Storslått åpning

I dag åpnet den nye utstillingen med faglig innhold om naturens elementer, insekter og nettverk. Det var fremvisning av sang og dans, og klipping av en svært passende, grønn snor, bestående av blad og greiner.

Denne utstillingen passer som hånd i hanske med Fana Sparebank sine verdier og ambisjoner om å være en bank som tar initiativ i det grønne skiftet. Vi gratulerer VilVite nok en gang med åpningen av Loop. Dette er en relevant og viktig utstilling som vi er veldig stolte av å støtte.

Fana Sparebank er en selvstendig sparebank med kontorer på Nesttun, i Bergen sentrum og på Os. Konsernet Fana Sparebank består av Fana Sparebank, Fana Sparebank Eiendom og Fana Sparebank Boligkreditt, i tillegg til merkevarene Himla Eiendomsmegling og Himla Banktjenester. Totalt er det ca. 135 ansatte i konsernet.

Banken støtter og deltar på viktige arrangementer i regi av sine samarbeidspartnere og er aktiv i finansklyngen Finance Innovation.

I 2021 ble Fana Sparebank kåret til Norges 3. beste arbeidsplass i klassen 50-199 ansatte av Great Place to Work Norge.

Himla vekst i Fana Sparebank18.8.2020 13:25:27 CEST | Pressemelding

Himla live-streamer boliglånsrenten på nett og mobil15.6.2020 08:58:52 CEST | Pressemelding