Fana Sparebank er Norges 5. beste arbeidsplass

- Vi synes det er fantastisk å nå så høyt opp i en så grundig undersøkelse som Great Place To Work gjennomfører. I fjor havnet vi på 10. plass i kåringen. Vi tok med oss forbedringspotensialene som kom frem, og ser nå at vi har klart å forbedre oss vesentlig det siste året. Dette resultatet gir oss motivasjon, og forteller oss at vi beveger oss i riktig retning, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø.

Administrerende direktør i Great Place to Work Norge, Jannik Krohn Falck, gratulerer alle Norges Beste Arbeidsplasser og deres 34.000 medarbeidere.

- I en tid som dette er det spesielt hyggelig å løfte frem alle suksesshistoriene og de gode forbildene. Det som kjennetegner vinner-bedriftene er fokuset på menneskene i bedriften og kultur, sier Falck.

Scorer høyt på fellesskap

Under medarbeiderundersøkelsen svarte 108 av 109 ansatte på undersøkelsen. Det gir et svært nøyaktig resultat. Fana Sparebank scorer spesielt høyt (91%) på faktoren Fellesskap, som omhandler team-følelsen i bedriften, og omsorgen som blir vist for kollegaer. Videre kommer besvarelser som handler om stolthet, ærlighet og rettferdighet høyt opp. Hele 92% svarer at «jeg er stolt av å fortelle at jeg jobber her», og 94% svarer at «Ledelsen er ærlig og etisk i sin forretningsførsel». Videre er svært mange ansatte (94%) stolt av det samfunnsansvaret banken tar, og fokuset på bærekraft i bedriften.

- Det er gledelig å se at vi kommer høyt opp på faktorer som vi tror er spesielt viktige for å ha en god arbeidshverdag. Det å være stolt av arbeidsplassen, hvor man bruker mange timer hver dag, og å føle at de andre på arbeidsplassen ser deg og har omsorg for deg, tror jeg er mye av grunnen til at man gleder seg til å gå på jobb, fortsetter Nærø.

Fana Sparebank har lenge hatt fokus på miljø både internt i bedriften, og ved å bidra til å skape et godt lokalmiljø i Bergens-området. Undersøkelser som Great Place to Work systematiserer resultatene og viser at arbeidet internt har god effekt.

Ferier 5. plass sammen

Med en så høy score på fellesskap var det ingen overraskelse at de ansatte i Fana Sparebank ville feire resultatet sammen – noen på Skype, og noen med 1 meters avstand.

- Vi ser frem til neste års kåring og er klare for å ta tak i de områdene som kan forbedre arbeidsmiljøet enda mer, avslutter en stolt Lisbet K. Nærø.

Fana Sparebank er en selvstendig sparebank med kontorer på Nesttun, i Bergen sentrum og på Os. Konsernet Fana Sparebank består av Fana Sparebank, Fana Sparebank Eiendom og Fana Sparebank Boligkreditt, samt merkevarene Himla Eiendomsmegling og Himla Banktjenester. Totalt ca. 135 ansatte.

Fana Sparebank er aktiv i finansklyngen Finance Innovation, og bidrar til lokalmiljøet i Bergen med gavemidler til næringsliv, organisasjoner og ildsjeler. Banken har stort fokus på samfunnsansvar og bærekraftstiltak. Blant annet er banken klimanøytral, og arrangerer hvert år Nattevandring for FNs bærekraftsmål. I 2020 ble Fana Sparebank kåret til Norges 5. beste arbeidsplass i klassen 50-199 ansatte av Great Place to Work Norge.

Himla vekst i Fana Sparebank18.8.2020 13:25:27 CEST | Pressemelding

Himla live-streamer boliglånsrenten på nett og mobil15.6.2020 08:58:52 CEST | Pressemelding