Fana Sparebank er Norges 5. beste arbeidsplass

- Vi synes det er fantastisk å nå så høyt opp i en så grundig undersøkelse som Great Place To Work gjennomfører. I fjor havnet vi på 10. plass i kåringen. Vi tok med oss forbedringspotensialene som kom frem, og ser nå at vi har klart å forbedre oss vesentlig det siste året. Dette resultatet gir oss motivasjon, og forteller oss at vi beveger oss i riktig retning, sier administrerende direktør Lisbet K. Nærø.

Administrerende direktør i Great Place to Work Norge, Jannik Krohn Falck, gratulerer alle Norges Beste Arbeidsplasser og deres 34.000 medarbeidere.

- I en tid som dette er det spesielt hyggelig å løfte frem alle suksesshistoriene og de gode forbildene. Det som kjennetegner vinner-bedriftene er fokuset på menneskene i bedriften og kultur, sier Falck.

Scorer høyt på fellesskap

Under medarbeiderundersøkelsen svarte 108 av 109 ansatte på undersøkelsen. Det gir et svært nøyaktig resultat. Fana Sparebank scorer spesielt høyt (91%) på faktoren Fellesskap, som omhandler team-følelsen i bedriften, og omsorgen som blir vist for kollegaer. Videre kommer besvarelser som handler om stolthet, ærlighet og rettferdighet høyt opp. Hele 92% svarer at «jeg er stolt av å fortelle at jeg jobber her», og 94% svarer at «Ledelsen er ærlig og etisk i sin forretningsførsel». Videre er svært mange ansatte (94%) stolt av det samfunnsansvaret banken tar, og fokuset på bærekraft i bedriften.

- Det er gledelig å se at vi kommer høyt opp på faktorer som vi tror er spesielt viktige for å ha en god arbeidshverdag. Det å være stolt av arbeidsplassen, hvor man bruker mange timer hver dag, og å føle at de andre på arbeidsplassen ser deg og har omsorg for deg, tror jeg er mye av grunnen til at man gleder seg til å gå på jobb, fortsetter Nærø.

Fana Sparebank har lenge hatt fokus på miljø både internt i bedriften, og ved å bidra til å skape et godt lokalmiljø i Bergens-området. Undersøkelser som Great Place to Work systematiserer resultatene og viser at arbeidet internt har god effekt.

Ferier 5. plass sammen

Med en så høy score på fellesskap var det ingen overraskelse at de ansatte i Fana Sparebank ville feire resultatet sammen – noen på Skype, og noen med 1 meters avstand.

- Vi ser frem til neste års kåring og er klare for å ta tak i de områdene som kan forbedre arbeidsmiljøet enda mer, avslutter en stolt Lisbet K. Nærø.

Fana Sparebank er en selvstendig sparebank med lange tradisjoner og hovedkontor på Nesttun i Bergen. I tillegg har banken avdelingskontor i Bergen sentrum og Os sentrum i Bjørnafjorden kommune. Konsernet består av Fana Sparebank, Fana Sparebank Eiendom og Fana Sparebank Boligkreditt, og merkevarene Himla Banktjenester og Himla Eiendomsmegling. Konsernet har ca. 135 ansatte.

Konsernet er en aktiv bidragsyter til finansbyen Bergen, gjennom medvirkning til etablering av Brage Finans og Norne Securities. Fana Sparebank er også aktiv deltager i en rekke initiativer og organisasjoner innenfor bærekraft og ESG. Hvert år bidrar banken til lokalmiljøet i Bergen med gavemidler til næringsliv, kulturliv, lag og organisasjoner.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fana Sparebank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Rekordhøyt resultat og kundeutbytte9.2.2024 09:53:18 CET | Pressemelding

Resultatene for 4. kvartal en solid og positiv resultatutvikling for Fana Sparebank. Rentenettoen for 4. kvartal utgjorde rekordhøye 152 millioner kroner. Resultatet for kvartalet på 85,3 millioner før skatt og et perioderesultat på 66,1 millioner kroner. For året under ett er årsresultatet 284,3 millioner kroner, det beste i bankens historie. Styret foreslår å sette av hele 70 millioner kroner til kundeutbytte og 55 millioner kroner til bankens gavefond. Årets egenkapitalavkastning er 9,5 %.

Himla bra utlånsvekst10.11.2023 14:01:08 CET | Pressemelding

Resultatene for 3. kvartal bekrefter den gode utviklingen i Fana Sparebank. I 3. kvartal kan banken vise til en solid og positiv resultatutvikling. Kvartalstallene viser en vekst på 23 millioner kroner i rentenettoen, eller 18,9 prosent sammenlignet med fjoråret. Rentenettoen på 144 millioner kroner er i tillegg en forbedring fra foregående kvartal. Resultatet for kvartalet på 74,7 millioner kroner er 16,6 millioner kroner høyere enn for tilsvarende periode i fjor. Det gir en egenkapitalavkastning på 9,9 prosent.

Sterk utlånsvekst fra Himla og høy rentenetto14.8.2023 13:58:43 CEST | Pressemelding

Fana Sparebank kan vise til en solid og positiv resultatutvikling i 2. kvartal, drevet av kraftig vekst i rentenettoen. Kvartalstallene viser at rentenettoen har økt med 32 millioner kroner, eller 31 prosent, sammenlignet med fjoråret. Rentenettoen på 133,1 millioner kroner er på samme, høye nivå som foregående kvartal. Resultatet for kvartalet på 65,4 millioner kroner er 8,2 millioner kroner høyere enn for tilsvarende periode i fjor. Det gir en egenkapitalavkastning på 9 prosent. Utlånene fra Himla Banktjenester har sterk vekst i kvartalet.

Rekordhøy rentenetto og kundeutbytte11.5.2023 14:05:38 CEST | Pressemelding

Fana Sparebank har en svært positiv resultatutvikling drevet av kraftig vekst i både rentenettoen og gjennom god kostnadskontroll. Kvartalstallene viser en vekst på 41 millioner kroner i rentenettoen, eller 44,4 prosent sammenlignet med fjoråret. Rentenettoen på 133,5 millioner kroner er det høyeste som er registrert for et kvartal. Resultatet for kvartalet på 78,1 millioner kroner er hele 25,2 millioner kroner høyere enn for tilsvarende periode i fjor (52,9), og gir en egenkapitalavkastning på 11 prosent. Kundeutbytte på 57 millioner kroner for 2022 ble utbetalt i april.