Fana Sparebank

Fana Sparebank ble nummer tre i omfattende kundeundersøkelse av EPSI

Del
EPSI har spurt 189 av Fana Sparebanks kunder i alderen 18-85 år om deres opplevelse av banken rundt en rekke tema som omhandler kundetilfredshet. Det er første gang Fana Sparebank er med i undersøkelsen, og banken rangeres som nummer tre i landet på kundetilfredshet og produktkvalitet.
Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Administrerende direktør Lisbet K. Nærø

En omfattende studie

189 av Fana Sparebanks kunder har deltatt i undersøkelsen, som tar for seg temaene kundetilfredshet, lojalitet, image, forventninger, produktkvalitet, servicekvalitet og verdi for pengene. Totalt har EPSI gjennomført 2911 dybdeintervjuer. 

Kundene besvarer spørsmålene på en 1:10 skala, og svarene gjøres deretter om til en indeksverdi fra 9 til 100. 

Scorer over bransjesnittet på alle tema

Fana Sparebank oppnår svært høy rangering og scorer godt over bransjesnittet på alle tema, men særlig skiller kundetilfredshet og produktkvalitet seg ut i positiv forstand. På begge tema rangeres banken som bank nummer tre i landet, med en score på 76,7  på kundetilfredshet og 82,6 på produktkvalitet. Videre scorer banken over 80 på temaene lojalitet, image og forventninger. 

I fritekstfelt trekker kundene frem trygghet, god service, tilgjengelighet og personlig rådgiver som ting de er ekstra fornøyd med. 

– Vi er veldig stolte over resultatene, og sikter mot førsteplassen neste år. Jeg vil takke både kunder og ansatte for god innsats og gode tilbakemeldinger. Innsikten gir oss konkrete ting å jobbe videre med. Kundene våre har kommet med tilbakemeldinger, og da skal vi spisse ørene, sier Lisbet K. Nærø, administrerende direktør i Fana Sparebank.

Kundenes totalopplevelse av Fana Sparebank

Kundetilfredshet handler om hvor fornøyde kundene er totalt sett med banken. Spørsmål som ble stilt i denne kategorien omhandler i hvor stor grad banken møter kundens forventninger, og hvor langt Fana Sparebank er fra kundens tanker om “den perfekte banken”.  

Kvaliteten på bankens produkter og tjenester

Når det gjelder produktkvalitet, blir kunden stilt spørsmål om kvaliteten på bankens rådgivning og digitale tjenester. Det er gledelig å se at både rådgivningen, nett- og mobilbanken rangeres høyt. Fana Sparebank ønsker å være en nyskapende bank som har gode digitale løsninger, samtidig som alle kunder har sin egen private rådgiver. 

Gode resultater er ingen hvilepute for banken

Etter en klapp på skulderen tar banken fatt på den egentlige jobben: å hente ut innsikt på tema hvor det er forbedringspotensialer. 

– Vi ser av resultatene at kundene ønsker at vi tar kontakt med gode råd og vink om deres økonomi. Dette er en tilbakemelding som gjør oss både glad og engasjert, som vi tar med oss videre, sier Ann Kristin Thue Tveit, direktør for privatmarked i Fana Sparebank.

Det fremkommer også at kundene ønsker en enkel og visuell oversikt over sin økonomi, særlig i mobilbanken. Dette er nyttig innsikt som Fana Sparebank tar med seg videre i utviklingen av mobilbanken.

Totalt fremkommer det at kundene stort sett føler seg godt ivaretatt med en score på 80,2. Dette gleder banken, som hver dag jobber for å skape gode kundeopplevelser. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Last ned bilde
Ansatte i Fana Sparebank
Ansatte i Fana Sparebank
Last ned bilde

Om Fana Sparebank

Fana Sparebank
Fana Sparebank
Østre Nesttunv. 3
5221 Nesttun

915 03 411https://www.fanasparebank.no/

Fana Sparebank er en selvstendig sparebank med kontorer på Nesttun, i Bergen sentrum og på Os. Konsernet Fana Sparebank består av Fana Sparebank, Fana Sparebank Eiendom og Fana Sparebank Boligkreditt, i tillegg til merkevarene Himla Eiendomsmegling og Himla Banktjenester. Totalt er det ca. 135 ansatte i konsernet.

Fana Sparebank skal være en handlekraftig bank som tar klima og miljø på alvor. Banken er klimanøytral, og har signert den ambisiøse og verdensomspennende forpliktelsen Net-Zero Banking Alliance 2050.

Vi støtter og deltar på viktige arrangementer i regi av våre samarbeidspartnere og er aktiv i finansklyngen Finance Innovation.

I 2021 ble Fana Sparebank kåret til Norges 3. beste arbeidsplass i klassen 50-199 ansatte av Great Place to Work Norge.

Følg pressemeldinger fra Fana Sparebank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fana Sparebank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fana Sparebank

Sterk utlånsvekst i rekordår6.2.2025 14:08:50 CET | Pressemelding

Årets siste kvartal viser en solid utlånsvekst for Fana Sparebank. Utviklingen i boligutlån fremstår som særlig positiv, med 1,8 prosent vekst for kvartalet alene. De samlende utlånene er økt med 748 millioner kroner, eller 2,7 prosent for kvartalet. Utlånsveksten for 2024 under ett er på hele 2,3 milliarder kroner, eller 8,8 prosent. Den gode trenden har fortsatt inn i 2025. Rentenettoen er opprettholdt på et høyt nivå. Dette, sammen med svært høy porteføljekvalitet, gir meget tilfredsstillende resultater. Gavetildelinger i 4. kvartal utgjorde rekordhøye 18,7 millioner. Årets egenkapitalavkastning er 10,2 prosent. Under forutsetning av generalforsamlingens godkjenning, vil det bli satt av hele 200 millioner kroner til bankens gavefond og 75 millioner kroner til kundeutbytte.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye