Fana Sparebank

Fana Sparebank ble nummer tre i omfattende kundeundersøkelse av EPSI

Del

EPSI har spurt 189 av Fana Sparebanks kunder i alderen 18-85 år om deres opplevelse av banken rundt en rekke tema som omhandler kundetilfredshet. Det er første gang Fana Sparebank er med i undersøkelsen, og banken rangeres som nummer tre i landet på kundetilfredshet og produktkvalitet.

Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Administrerende direktør Lisbet K. Nærø

En omfattende studie

189 av Fana Sparebanks kunder har deltatt i undersøkelsen, som tar for seg temaene kundetilfredshet, lojalitet, image, forventninger, produktkvalitet, servicekvalitet og verdi for pengene. Totalt har EPSI gjennomført 2911 dybdeintervjuer. 

Kundene besvarer spørsmålene på en 1:10 skala, og svarene gjøres deretter om til en indeksverdi fra 9 til 100. 

Scorer over bransjesnittet på alle tema

Fana Sparebank oppnår svært høy rangering og scorer godt over bransjesnittet på alle tema, men særlig skiller kundetilfredshet og produktkvalitet seg ut i positiv forstand. På begge tema rangeres banken som bank nummer tre i landet, med en score på 76,7  på kundetilfredshet og 82,6 på produktkvalitet. Videre scorer banken over 80 på temaene lojalitet, image og forventninger. 

I fritekstfelt trekker kundene frem trygghet, god service, tilgjengelighet og personlig rådgiver som ting de er ekstra fornøyd med. 

– Vi er veldig stolte over resultatene, og sikter mot førsteplassen neste år. Jeg vil takke både kunder og ansatte for god innsats og gode tilbakemeldinger. Innsikten gir oss konkrete ting å jobbe videre med. Kundene våre har kommet med tilbakemeldinger, og da skal vi spisse ørene, sier Lisbet K. Nærø, administrerende direktør i Fana Sparebank.

Kundenes totalopplevelse av Fana Sparebank

Kundetilfredshet handler om hvor fornøyde kundene er totalt sett med banken. Spørsmål som ble stilt i denne kategorien omhandler i hvor stor grad banken møter kundens forventninger, og hvor langt Fana Sparebank er fra kundens tanker om “den perfekte banken”.  

Kvaliteten på bankens produkter og tjenester

Når det gjelder produktkvalitet, blir kunden stilt spørsmål om kvaliteten på bankens rådgivning og digitale tjenester. Det er gledelig å se at både rådgivningen, nett- og mobilbanken rangeres høyt. Fana Sparebank ønsker å være en nyskapende bank som har gode digitale løsninger, samtidig som alle kunder har sin egen private rådgiver. 

Gode resultater er ingen hvilepute for banken

Etter en klapp på skulderen tar banken fatt på den egentlige jobben: å hente ut innsikt på tema hvor det er forbedringspotensialer. 

– Vi ser av resultatene at kundene ønsker at vi tar kontakt med gode råd og vink om deres økonomi. Dette er en tilbakemelding som gjør oss både glad og engasjert, som vi tar med oss videre, sier Ann Kristin Thue Tveit, direktør for privatmarked i Fana Sparebank.

Det fremkommer også at kundene ønsker en enkel og visuell oversikt over sin økonomi, særlig i mobilbanken. Dette er nyttig innsikt som Fana Sparebank tar med seg videre i utviklingen av mobilbanken.

Totalt fremkommer det at kundene stort sett føler seg godt ivaretatt med en score på 80,2. Dette gleder banken, som hver dag jobber for å skape gode kundeopplevelser. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Last ned bilde
Ansatte i Fana Sparebank
Ansatte i Fana Sparebank
Last ned bilde

Om Fana Sparebank

Fana Sparebank
Fana Sparebank
Østre Nesttunv. 3
5221 Nesttun

915 03 411https://www.fanasparebank.no/

Fana Sparebank er en selvstendig sparebank med kontorer på Nesttun, i Bergen sentrum og på Os. Konsernet Fana Sparebank består av Fana Sparebank, Fana Sparebank Eiendom og Fana Sparebank Boligkreditt, i tillegg til merkevarene Himla Eiendomsmegling og Himla Banktjenester. Totalt er det ca. 135 ansatte i konsernet.

Fana Sparebank skal være en handlekraftig bank som tar klima og miljø på alvor. Banken er klimanøytral, og har signert den ambisiøse og verdensomspennende forpliktelsen Net-Zero Banking Alliance 2050.

Vi støtter og deltar på viktige arrangementer i regi av våre samarbeidspartnere og er aktiv i finansklyngen Finance Innovation.

I 2021 ble Fana Sparebank kåret til Norges 3. beste arbeidsplass i klassen 50-199 ansatte av Great Place to Work Norge.

Følg pressemeldinger fra Fana Sparebank

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fana Sparebank på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fana Sparebank

Tidenes boliglånsvekst5.11.2020 14:12:56 CET | Pressemelding

Fana Sparebank økte utlånene til boligformål med 1.101 millioner kroner i 3. kvartal. Det er den høyeste veksten som er registrert i bankens historie på et kvartal. Mye kan tilskrives Himla Banktjenester, som bidrar med drøyt halvparten av volumet. Kvartalsveksten innen personmarkedet er på hele 5,8 prosent. Utlånsvolumet følges av et høyt antall nye kunder til banken. Det siste kvartalet er 624 nye kunder registrert. Fana Sparebank åpnet i september et nytt kontor i Os, og bekrefter med det at banken legger stor vekt på å satse på nærhet til kunder i alle kanaler. Koronasituasjonen påvirker fortsatt banken på flere områder. Daglig drift gjennomføres likevel tilnærmet som normalt, hvilket også gjenspeiles i kvartalsregnskapet.

Himla vekst i Fana Sparebank18.8.2020 13:25:27 CEST | Pressemelding

Introduksjonen av Himla Banktjenester i juni har vært et stor suksess. Etter to måneders drift er utlånene kommet opp i 450 millioner kroner. I tillegg opplever Fana Sparebank sterk utlånsvekst i personkundemarkedet. Boliglånsveksten i 2. kvartal var 4,6 prosent, og er den høyeste som er registrert i bankens historie. Korona-situasjonen påvirker de fremlagte tallene for 2. kvartal, og er fortsatt et forhold som vies stor oppmerksomhet både overfor kunder og ansatte.

Himla live-streamer boliglånsrenten på nett og mobil15.6.2020 08:58:52 CEST | Pressemelding

Himla Banktjenester av Fana Sparebank tror at bankkunder er lei av å lure på om naboen har bedre rente, og om det snart er på tide å prute på boliglånet på nytt. Derfor har de tatt opp kampen om Norges beste boliglånsrente. De tilbyr nå lånet som er både konkurransedyktig og som ikke gjør forskjell på kundene. Alle får den samme, lave renten så lenge de har 25% egenkapital. Himla gjør jobben for kundene, men kunden trenger ikke å ta dem på ordet. De kan til enhver tid sjekke hvor Himla står på rentepallen.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom