Fana Sparebank

Fana Sparebank ble nummer tre i omfattende kundeundersøkelse av EPSI

Del
EPSI har spurt 189 av Fana Sparebanks kunder i alderen 18-85 år om deres opplevelse av banken rundt en rekke tema som omhandler kundetilfredshet. Det er første gang Fana Sparebank er med i undersøkelsen, og banken rangeres som nummer tre i landet på kundetilfredshet og produktkvalitet.
Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Administrerende direktør Lisbet K. Nærø

En omfattende studie

189 av Fana Sparebanks kunder har deltatt i undersøkelsen, som tar for seg temaene kundetilfredshet, lojalitet, image, forventninger, produktkvalitet, servicekvalitet og verdi for pengene. Totalt har EPSI gjennomført 2911 dybdeintervjuer. 

Kundene besvarer spørsmålene på en 1:10 skala, og svarene gjøres deretter om til en indeksverdi fra 9 til 100. 

Scorer over bransjesnittet på alle tema

Fana Sparebank oppnår svært høy rangering og scorer godt over bransjesnittet på alle tema, men særlig skiller kundetilfredshet og produktkvalitet seg ut i positiv forstand. På begge tema rangeres banken som bank nummer tre i landet, med en score på 76,7  på kundetilfredshet og 82,6 på produktkvalitet. Videre scorer banken over 80 på temaene lojalitet, image og forventninger. 

I fritekstfelt trekker kundene frem trygghet, god service, tilgjengelighet og personlig rådgiver som ting de er ekstra fornøyd med. 

– Vi er veldig stolte over resultatene, og sikter mot førsteplassen neste år. Jeg vil takke både kunder og ansatte for god innsats og gode tilbakemeldinger. Innsikten gir oss konkrete ting å jobbe videre med. Kundene våre har kommet med tilbakemeldinger, og da skal vi spisse ørene, sier Lisbet K. Nærø, administrerende direktør i Fana Sparebank.

Kundenes totalopplevelse av Fana Sparebank

Kundetilfredshet handler om hvor fornøyde kundene er totalt sett med banken. Spørsmål som ble stilt i denne kategorien omhandler i hvor stor grad banken møter kundens forventninger, og hvor langt Fana Sparebank er fra kundens tanker om “den perfekte banken”.  

Kvaliteten på bankens produkter og tjenester

Når det gjelder produktkvalitet, blir kunden stilt spørsmål om kvaliteten på bankens rådgivning og digitale tjenester. Det er gledelig å se at både rådgivningen, nett- og mobilbanken rangeres høyt. Fana Sparebank ønsker å være en nyskapende bank som har gode digitale løsninger, samtidig som alle kunder har sin egen private rådgiver. 

Gode resultater er ingen hvilepute for banken

Etter en klapp på skulderen tar banken fatt på den egentlige jobben: å hente ut innsikt på tema hvor det er forbedringspotensialer. 

– Vi ser av resultatene at kundene ønsker at vi tar kontakt med gode råd og vink om deres økonomi. Dette er en tilbakemelding som gjør oss både glad og engasjert, som vi tar med oss videre, sier Ann Kristin Thue Tveit, direktør for privatmarked i Fana Sparebank.

Det fremkommer også at kundene ønsker en enkel og visuell oversikt over sin økonomi, særlig i mobilbanken. Dette er nyttig innsikt som Fana Sparebank tar med seg videre i utviklingen av mobilbanken.

Totalt fremkommer det at kundene stort sett føler seg godt ivaretatt med en score på 80,2. Dette gleder banken, som hver dag jobber for å skape gode kundeopplevelser. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Administrerende direktør Lisbet K. Nærø
Last ned bilde
Ansatte i Fana Sparebank
Ansatte i Fana Sparebank
Last ned bilde

Om Fana Sparebank

Fana Sparebank
Fana Sparebank
Østre Nesttunv. 3
5221 Nesttun

915 03 411https://www.fanasparebank.no/

Fana Sparebank er en selvstendig sparebank med kontorer på Nesttun, i Bergen sentrum og på Os. Konsernet Fana Sparebank består av Fana Sparebank, Fana Sparebank Eiendom og Fana Sparebank Boligkreditt, i tillegg til merkevarene Himla Eiendomsmegling og Himla Banktjenester. Totalt er det ca. 135 ansatte i konsernet.

Fana Sparebank skal være en handlekraftig bank som tar klima og miljø på alvor. Banken er klimanøytral, og har signert den ambisiøse og verdensomspennende forpliktelsen Net-Zero Banking Alliance 2050.

Vi støtter og deltar på viktige arrangementer i regi av våre samarbeidspartnere og er aktiv i finansklyngen Finance Innovation.

I 2021 ble Fana Sparebank kåret til Norges 3. beste arbeidsplass i klassen 50-199 ansatte av Great Place to Work Norge.

Følg pressemeldinger fra Fana Sparebank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fana Sparebank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fana Sparebank

Rekordhøyt resultat og kundeutbytte9.2.2024 09:53:18 CET | Pressemelding

Resultatene for 4. kvartal en solid og positiv resultatutvikling for Fana Sparebank. Rentenettoen for 4. kvartal utgjorde rekordhøye 152 millioner kroner. Resultatet for kvartalet på 85,3 millioner før skatt og et perioderesultat på 66,1 millioner kroner. For året under ett er årsresultatet 284,3 millioner kroner, det beste i bankens historie. Styret foreslår å sette av hele 70 millioner kroner til kundeutbytte og 55 millioner kroner til bankens gavefond. Årets egenkapitalavkastning er 9,5 %.

Himla bra utlånsvekst10.11.2023 14:01:08 CET | Pressemelding

Resultatene for 3. kvartal bekrefter den gode utviklingen i Fana Sparebank. I 3. kvartal kan banken vise til en solid og positiv resultatutvikling. Kvartalstallene viser en vekst på 23 millioner kroner i rentenettoen, eller 18,9 prosent sammenlignet med fjoråret. Rentenettoen på 144 millioner kroner er i tillegg en forbedring fra foregående kvartal. Resultatet for kvartalet på 74,7 millioner kroner er 16,6 millioner kroner høyere enn for tilsvarende periode i fjor. Det gir en egenkapitalavkastning på 9,9 prosent.

Sterk utlånsvekst fra Himla og høy rentenetto14.8.2023 13:58:43 CEST | Pressemelding

Fana Sparebank kan vise til en solid og positiv resultatutvikling i 2. kvartal, drevet av kraftig vekst i rentenettoen. Kvartalstallene viser at rentenettoen har økt med 32 millioner kroner, eller 31 prosent, sammenlignet med fjoråret. Rentenettoen på 133,1 millioner kroner er på samme, høye nivå som foregående kvartal. Resultatet for kvartalet på 65,4 millioner kroner er 8,2 millioner kroner høyere enn for tilsvarende periode i fjor. Det gir en egenkapitalavkastning på 9 prosent. Utlånene fra Himla Banktjenester har sterk vekst i kvartalet.

Rekordhøy rentenetto og kundeutbytte11.5.2023 14:05:38 CEST | Pressemelding

Fana Sparebank har en svært positiv resultatutvikling drevet av kraftig vekst i både rentenettoen og gjennom god kostnadskontroll. Kvartalstallene viser en vekst på 41 millioner kroner i rentenettoen, eller 44,4 prosent sammenlignet med fjoråret. Rentenettoen på 133,5 millioner kroner er det høyeste som er registrert for et kvartal. Resultatet for kvartalet på 78,1 millioner kroner er hele 25,2 millioner kroner høyere enn for tilsvarende periode i fjor (52,9), og gir en egenkapitalavkastning på 11 prosent. Kundeutbytte på 57 millioner kroner for 2022 ble utbetalt i april.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye