Brynild AS

Familiebedriften Brynild leverte et solid resultat i jubileumsåret 2020 og blir nå ny eier av svenske Troll-Gott Konfektyr

I 2020 leverte Brynild en omsetningsvekst på 38 millioner kroner (5%) til 807 millioner kroner. I tillegg leverte familiebedriften et driftsresultat på 36 millioner kroner. Det er 11 millioner (44%) bedre enn i 2019.

Gjennom et år preget av stor usikkerhet som følge av koronakrisen klarte Brynild i sitt 125. år å levere god resultatfremgang. «Det er et imponerende lagspill som ligger bak det gode resultatet» forteller Brynild-sjef Anders Brynildsen. «Selv om salget økte i norske og svenske dagligvarebutikker fikk vi et dramatisk fall i omsetning av løsvekt nøtter og smågodt løsvekt som følge av koronakrisen.  Med økte råvarepriser og høyere kostnader til smittesikker drift og transport var det ikke gitt at Brynild skulle komme styrket ut av denne situasjonen», fortsetter han.

«Det viktigste av alt er den jobben som gjøres i alle ledd av organisasjonen vår, og jeg er mektig stolt av det teamet vårt har levert i et svært krevende år. Ikke minst har det vært viktig å jobbe ekstra tett med våre kunder og partnere i handelen for å sørge for sikker tilgang av varer til matbutikkene i Norge og Sverige»

Står sterkt i kampen om markedsandeler

I 2020 tok vi markedsandeler fra konkurrentene innen godteri og hygiene i Norge, og mot slutten av året overtok Brynild posisjonen som markedsleder på sukkervarer.Også i vårt andre hjemmemarked Sverigeleverte vi vekst i markedsandel på nøtter og pastiller. Utlandet står nå for 16% av bedriftens totale omsetning.

Etter å ha levert50% vekst på sukkervarer de siste 4 årene driverfabrikken i Fredrikstad i dag på full kapasitetDet var derfor helt naturlig at det langvarige samarbeidet mellom Brynild og Troll-Gott ble utvidet ved at Brynild kjøptesukkervarespesialisten og familiebedriften i Årjäng, Sverige. Ikke bare får Brynild økt sin totale kapasitet gjennom kjøpet, men i tillegg forsterkes det svenske fotfestet med egen produksjon.

Anders Brynildsen sier: «Jeg er trygg på at dette er en god løsning. Familiebedriften Troll-Gott har mange av de samme verdiene som Brynild, og når søskenparet Dan og Regina Andersson ønsket en ny eier er jeg glad for at de valgte Brynild som den de tror vil ta best vare på den snart 50 år gamle bedriften de overtok etter sin far, og sørge for fortsatt trygge arbeidsplasser i Årjäng.»Tillitsvalgt i Brynild, Vigdis Korpiselka, sier: «Dette er en vinn-vinn-situasjon for alle!»

Vil vokse videre

Totalt sett har salgsinntektene fortsatt veksten i første kvartal 2021, ifølge Brynild-sjefen

«Vi følger vekstplanen, men gitt unntakstilstanden som har vært det siste halvannet året, må vi justere kursen løpende. Vi treffer godt på lanseringene og lager produkter som smaker godt og ser bra ut. Det er suksessformelen når man jobber med nøtter og godteri» avslutter han.

Om Troll-Gott: En svensk familieeid sukkertøyfabrikkmed nær 50 års historie i Årjäng, Sverige. Bedriften produserer klassikere som Dundersalt, Kryptoniter, Draculadrops og et stort antall produkter i smågodt løsvekt til det nordiske markedet. Troll-Gott leverte i 2020 omsetning på 40 MSEK og har 28 ansatte.

Kontaktperson: Anders Brynildsen, tel: 913 96 925, mailanders.brynildsen@brynild.no

Om Brynild AS

Brynild AS
1615 FREDRIKSTAD

Brynild er et familieeid, moderne og utviklingsorientert næringsmiddelselskap med lange tradisjoner. Vi står bak noen av Norges mest kjente merkevarer innen nøtter og godteri som Den Lille Nøttefabrikken, Brynild, Dent, Minde Sjokolade og St. Michael. Brynild er også distributør i Norge for produkter fra Nivea og Bazooka Candy Brands. Vi jobber med hele verdikjeden fra idé til ferdige produkter. Du finner våre produkter i hele Norden, men det er i Norge og Sverige vi har våre hjemmemarkeder. Vi er ca 200 ansatte og har våre produksjons- og kontorlokaler sentralt i Fredrikstad.