Stupedama fyller 60 år – Stuper tilbake i butikkhyllene mer tidsriktig enn noen gang!

Stupedama er en ikonisk norsk merkevare, som veldig mange har et kjært forhold til. Responsen i sosiale medier har vært enorm, og det er tydelig at mange forbinder Stupedama med den bekymringsløse barndommen, somrene ved sjøen og bestemor som alltid hadde en eske Stupedama på lur. Mange hadde henne også som sin personlige favoritt og forbilde, der hun hev armene bakover, og bekymringsløst stupte ut i det livet hadde å by på.
Vi er opptatt av å sørge for at Stupedama blir like høyt elsket av dagens unge, og i år er det derfor premiere for Stupedama Saltpastiller uten sukker. Det gjør henne aktuell i flere brukssituasjoner. Smaken er selvsagt den samme, vi legger vår ære i å være best på salt lakris, nå som før.
Produktsjef Therese Knutzen forteller; vi er glade for å presentere 8 forskjellige design! Å ha med de klassiske designene er en selvfølge, men hvordan kunne Stupedama anno 2022 sett ut om vi startet helt på nytt? Vi spurte forbrukerne, og utlyste en tegnekonkurranse der vi ba publikum om å tegne Stupedama anno 2022. Resultatet ble 4 nye design som vi er veldig stolte av.
Hvert år blir vi nedringt av fans som ønsker seg Stupedama-produkter. I år har vi derfor lasert en egen Stuepdama-kolleksjon, og i samarbeid med Probat.no selger vi denne sommeren en begrenset kolleksjon med superfine håndkle, t-shirt og strandveske.
Og ikke nok med det! Sammen med artattack.no har Stuepdama nå også blitt kunst.
Stupedama’s historie:
I 1962 kom Stupedama svevende inn på markedet i en stroppeløs badedrakt og badehette med strikk under haken. Bølgene er sorte og gir klare assosiasjoner til den salte lakrisen. Det er motvind, og stupestilen er nok en som lett kan gi et mageplask.
Og mageplask ble det, for bare tre år senere, i 1965 ble badedrakten utstyrt med litt mer stupevennlige stropper, havet blir blått og Stupedama har for første gang medvind i designet. Siden da har det forblitt medvind rundt Stupedama.
Tidlig på 70 tallet vender Stupedama blikket fremover, med en ny og forbedret stupestil nærmest flyr hun ut i de blå bølgene. Hun er heller ikke redd for å bli våt i håret, og kaster badehetten. Badedrakten blir byttet ut med bikini, noe som skulle vise seg å bli sterk kost for enkelte. Sågar ble hun nektet plass i hyllene på enkelte butikker pga den upassende klesdrakten.
Mot slutten av 80 tallet er badedrakten igjen inn i motebildet, og Stupedama følger selvsagt etter. Hun kaster seg også på den rådende aerobictrenden, og fremstår som muskuløs og kjernesunn. Den observante leser vil se at produktet helt fra begynnelsen egentlig het Saltpastiller, men i 1997 endret vi for første gang navnet til Stupedama.
I 2009 forsvinner Stupedama fra butikkhyllene i fast sortiment, men har dukket opp som limited edition så å si hver sommer siden det.
Stupedama fyller 60 år i 2022
2022 er Stupedamas år, og den sprekeste dama vi vet om fyller 60 år. Uke 8 2022 lanserte vi en videreutvikling av merkevaren ved å lansere Stuepdama Lakriskuler. Kulene smaker selvsagt av deilig salt lakris, og er en kombinasjon av knasende sprøtt ytterskall og deilig myk lakris inni. Produktet har allerede rukket å bli en stor hit, og gjenkjøpet er fantastisk! Det skjønner vi godt, for har du først tatt en bit er det umulig å stoppe, man vil bare ha en til… og sånn fortsetter det til posen er tom.
Trivia om Stupedama:
- Inspirasjonen bak Stupedama skal være filmplakater av den glamorøse Hollywood-divaen Esther Williams. Hun var en kjent svømmerske og senere skuespiller, og etter hvert også en anerkjent forretningskvinne som gjorde det stort innen salg av badetøy
- Designeren som tegnet den første Stupedama på oppdrag fra Brynild, er ukjent
- Det norske new wave-bandet The aller Værste ga i 1980 ut plata «Materialtretthet» med Stupedama på coveret
- Radiopersonligheten Geir Schau har en tatovering av den originale Stupedama på ryggen
Flere bilder finnes på :https://brynildgruppen.imageshop.no/
Nøkkelord
Kontakter
Vivian TysseMarkedsdirektørBrynild AS
Tel:99552196vivian.tysse@brynild.noBilder
Lenker
Om Brynild AS
Om Brynild:
Brynild er en moderne og utviklingsorientert familiebedrift med lange tradisjoner tilbake til 1895. Vi står bak noen av Norges mest kjente merkevarer innen nøtter og godteri som Den Lille Nøttefabrikken, Brynild, Dent, Minde Sjokolade og St. Michael i tillegg til Stupedama. Brynild selger også produkter fra Nivea og Bazooka Candy Brands i Norge. Vi jobber med hele verdikjeden fra idé til ferdige produkter, og å skape smaksgleder er vår lidenskap. Produktene finner du i hele Norden, men det er Norge og Sverige som er våre hjemmemarkeder. Vi er et team på ca 230 medarbeidere i Norge og Sverige, og har vårt hovedkontor og 3 av våre 4 fabrikker under samme tak i Fredrikstad. I 2020 var vår omsetning på ca 810 millioner kroner.
Følg pressemeldinger fra Brynild AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brynild AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brynild AS
Julebrusens historie må skrives om mener Brynild17.11.2022 09:39:45 CET | Pressemelding
Hvem lagde egentlig den første julebrusen? Og hvilken smak er den beste? Debatten har gått i mange år, og nå hiver vi oss med i diskusjonen. Brynild startet nemlig sin historie som mineralvannsprodusent i 1895, og allerede i 1958 solgte vi "Festbrus" der motivet var dansende julenisser. Vi kan altså med sikkerhet si at vår julebrus var på markedet flere år før både Hansa og Hamar lanserte sin julebrus på 60 og 70- tallet. Så nå er det på tide å skrive om julebrusens historie!
Familiebedriften Brynild leverte et solid resultat i jubileumsåret 2020 og blir nå ny eier av svenske Troll-Gott Konfektyr19.5.2021 12:32:31 CEST | Pressemelding
I 2020 leverte Brynild en omsetningsvekst på 38 millioner kroner (5%) til 807 millioner kroner. I tillegg leverte familiebedriften et driftsresultat på 36 millioner kroner. Det er 11 millioner (44%) bedre enn i 2019.