Familiebedriften Brynild leverte et solid resultat i jubileumsåret 2020 og blir nå ny eier av svenske Troll-Gott Konfektyr
Gjennom et år preget av stor usikkerhet som følge av koronakrisen klarte Brynild i sitt 125. år å levere god resultatfremgang. «Det er et imponerende lagspill som ligger bak det gode resultatet» forteller Brynild-sjef Anders Brynildsen. «Selv om salget økte i norske og svenske dagligvarebutikker fikk vi et dramatisk fall i omsetning av løsvekt nøtter og smågodt løsvekt som følge av koronakrisen. Med økte råvarepriser og høyere kostnader til smittesikker drift og transport var det ikke gitt at Brynild skulle komme styrket ut av denne situasjonen», fortsetter han.
«Det viktigste av alt er den jobben som gjøres i alle ledd av organisasjonen vår, og jeg er mektig stolt av det teamet vårt har levert i et svært krevende år. Ikke minst har det vært viktig å jobbe ekstra tett med våre kunder og partnere i handelen for å sørge for sikker tilgang av varer til matbutikkene i Norge og Sverige»
Står sterkt i kampen om markedsandeler
I 2020 tok vi markedsandeler fra konkurrentene innen godteri og hygiene i Norge, og mot slutten av året overtok Brynild posisjonen som markedsleder på sukkervarer.Også i vårt andre hjemmemarked Sverigeleverte vi vekst i markedsandel på nøtter og pastiller. Utlandet står nå for 16% av bedriftens totale omsetning.
Etter å ha levert50% vekst på sukkervarer de siste 4 årene driverfabrikken i Fredrikstad i dag på full kapasitet. Det var derfor helt naturlig at det langvarige samarbeidet mellom Brynild og Troll-Gott ble utvidet ved at Brynild kjøptesukkervarespesialisten og familiebedriften i Årjäng, Sverige. Ikke bare får Brynild økt sin totale kapasitet gjennom kjøpet, men i tillegg forsterkes det svenske fotfestet med egen produksjon.
Anders Brynildsen sier: «Jeg er trygg på at dette er en god løsning. Familiebedriften Troll-Gott har mange av de samme verdiene som Brynild, og når søskenparet Dan og Regina Andersson ønsket en ny eier er jeg glad for at de valgte Brynild som den de tror vil ta best vare på den snart 50 år gamle bedriften de overtok etter sin far, og sørge for fortsatt trygge arbeidsplasser i Årjäng.»Tillitsvalgt i Brynild, Vigdis Korpiselka, sier: «Dette er en vinn-vinn-situasjon for alle!»
Vil vokse videre
Totalt sett har salgsinntektene fortsatt veksten i første kvartal 2021, ifølge Brynild-sjefen.
«Vi følger vekstplanen, men gitt unntakstilstanden som har vært det siste halvannet året, må vi justere kursen løpende. Vi treffer godt på lanseringene og lager produkter som smaker godt og ser bra ut. Det er suksessformelen når man jobber med nøtter og godteri» avslutter han.
Om Troll-Gott: En svensk familieeid sukkertøyfabrikkmed nær 50 års historie i Årjäng, Sverige. Bedriften produserer klassikere som Dundersalt, Kryptoniter, Draculadrops og et stort antall produkter i smågodt løsvekt til det nordiske markedet. Troll-Gott leverte i 2020 omsetning på 40 MSEK og har 28 ansatte.
Kontaktperson: Anders Brynildsen, tel: 913 96 925, mail: anders.brynildsen@brynild.no
Bilder
Om Brynild AS
Brynild er et familieeid, moderne og utviklingsorientert næringsmiddelselskap med lange tradisjoner. Vi står bak noen av Norges mest kjente merkevarer innen nøtter og godteri som Den Lille Nøttefabrikken, Brynild, Dent, Minde Sjokolade og St. Michael. Brynild er også distributør i Norge for produkter fra Nivea og Bazooka Candy Brands. Vi jobber med hele verdikjeden fra idé til ferdige produkter. Du finner våre produkter i hele Norden, men det er i Norge og Sverige vi har våre hjemmemarkeder. Vi er ca 200 ansatte og har våre produksjons- og kontorlokaler sentralt i Fredrikstad.
Følg pressemeldinger fra Brynild AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brynild AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brynild AS
Julebrusens historie må skrives om mener Brynild17.11.2022 09:39:45 CET | Pressemelding
Hvem lagde egentlig den første julebrusen? Og hvilken smak er den beste? Debatten har gått i mange år, og nå hiver vi oss med i diskusjonen. Brynild startet nemlig sin historie som mineralvannsprodusent i 1895, og allerede i 1958 solgte vi "Festbrus" der motivet var dansende julenisser. Vi kan altså med sikkerhet si at vår julebrus var på markedet flere år før både Hansa og Hamar lanserte sin julebrus på 60 og 70- tallet. Så nå er det på tide å skrive om julebrusens historie!
Stupedama fyller 60 år – Stuper tilbake i butikkhyllene mer tidsriktig enn noen gang!28.4.2022 14:56:10 CEST | Pressemelding
Etter at Stupedama gikk ut av fast helårssortiment i 2009, har et av de sikreste vårtegnene vært at Stupedama Saltpastiller kommer tilbake i butikkhyllene som «limited edition.» I år fyller den spreke Stupedama 60 år, og selvsagt stuper hun inn i butikkhyllene atter en gang. I år er hun mer tidsriktig enn noen gang, med sin sukkerfrie resept og 8 forskjellige design.