Fagforeningsledere arrestert før møte med norsk LO

Samme dag som LO-sekretær Terje Olsson og en norsk LO-delegasjon skulle møte representanter for den uavhengige fagbevegelsen BKDP i Hviterussland, i Warszawa i Polen, kom nyheten om at minst 13 av disse er arrestert i Hviterussland.

- Dette reagerer vi meget sterkt på. De må løslates umiddelbart, sier Olsson på telefon fra Warszawa.

- Det er heller ikke utenkelig at de er arrestert fordi de skulle til møtet som finner sted her nå, legger Olsson til.

Norsk LO har formannskapet i BASTUN-nettverket, som møtes i Warszawa i dag.

BASTUN er et nettverk for fagorganisasjoner fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, de tre baltiske landene (Estland, Latvia og Litauen), Russland, Polen, Hviterussland og Tyskland. Norge har formannskapet i denne perioden.

The Belarusian Congress of Democratic Trade Unions (BKDP) er Hviterusslands uavhengige fagbevegelse, med fire tilknyttede fagforeninger og til sammen 15.000 medlemmer. LO har lenge hatt et samarbeid med BKDP, som vant Arthur Svenssons Internasjonale Pris for Faglige Rettigheter for 2021.

Undertrykkelsen av de uavhengige fagforeningene i Hviterussland har økt kraftig. I dag ble lederne for hovedorganisasjonen BKDP og en forbundsleder arrestert, mens fagforeningskontorer og private hjem er ransaket av det hemmelige politiet, KGB. Dette kommer etter at BKDP har gått kraftig ut mot Russlands invasjon av Ukraina, og et av forbundene ble stemplet som en ekstremistorganisasjon av Lukasjenko-regimet, opplyser Espen Løken i Svenssonstiftelsen.

BAKGRUNN:

«Arthur Svenssons Internasjonale Pris for Faglige Rettigheter» for 2021 gikk altså til den uavhengige fagbevegelsen i Hviterussland, representert ved hovedorganisasjonen BKDP og dens medlemsforbund. De fikk prisen for sin uredde kamp for demokrati og grunnleggende faglige rettigheter i Europas siste diktatur.

Hviterussland regnes som et av de verste landene i verden når det gjelder brudd på arbeidstakerrettigheter. Menneskerettighetsorganisasjoner har i mange år uttrykt sin bekymring for en rekke menneskerettighetsbrudd i landet; «forsvinninger», politivold og manglende ytringsfrihet og organisasjonsfrihet. Tross Lukasjenko-regimets forsøk på å ta kontroll over de uavhengige fagforeningene og vanskeliggjøre rekruttering, organisering og vanlig fagforeningsaktivitet, har disse likevel aldri gitt opp, og har fortsatt arbeidet for medlemmene.

I forbindelse med presidentvalget høsten 2020 der resultatet åpenbart ble forfalsket, ble situasjonen i landet ytterligere forverret. All form for opposisjon har blitt slått hardt ned på gjennom stor politibrutalitet, fengslinger og trakassering. Den uavhengige fagbevegelsen ble tidlig sentral i kampen mot forfalskningen av valgresultatet og kampen for demokrati. Det oppsto en bølge av streiker, aksjoner og demonstrasjoner med krav om annullering av valgresultatet og at alle politiske fanger skulle løslates.

Streikene og demonstrasjonene ble møtt med terror, massearrestasjoner og tortur. En rekke faglige tillitsvalgte og aktivister har blitt sparket fra jobben, og mange har blitt fengslet eller måttet rømme landet. Fagforeningskontorer har blitt raidet og stengt. Likevel har forbundene i BKDP rekruttert nye medlemmer, dannet nye lokale fagforeninger og fortsatt kampen.

Priskomiteen uttalte at i utformingen av et nytt politisk og økonomisk regime etter Lukasjenkos fall, vil en livskraftig fagbevegelse, uavhengig av politiske myndigheter, være avgjørende for å skape et samfunn som tjener det store flertallet. (Kilde: Svenssonstiftelsen/Industri Energi/LO)