Fagforeninger vil øke kunnskapen om kunstig intelligens i arbeidslivet

Finansforbundet, Negotia og NITO går sammen om en kompetansedugnad for norsk arbeidsliv: Sammen med Digital Norway lanserer de i dag en digital veiviser om ansvarlig bruk av kunstig intelligens (KI) på jobben.

Kompetansedugnad mellom Monica Paulsen, forbundsleder i Negotia, Trond Markussen, president i NITO, Vigdis Mathisen, forbundsleder i Finansforbundet og Dragana Trifunovic, leder for strategi og organisasjonsutvikling i Digital Norway.

I Norge har det vært mye fokus på GDPR, personvern og forbrukerrettigheter. Nå mener de tre fagforbundene det er på høy tid å sette søkelys på bruk av kunstig intelligens i norsk arbeidsliv.

- Det må bli større bevissthet om mulighetene for datafangst og kunstig intelligente verktøy, nå som stadig flere bedrifter tar i bruk teknologien, er budskapet fra fagforeningslederne Trond Markussen, president i NITO, Vigdis Mathisen, forbundsleder i Finansforbundet og Monica Paulsen, forbundsleder i Negotia.

Selv om kunstig intelligens er tatt i bruk i store deler av norsk arbeidsliv er det er lite kunnskap om hvordan digital teknologi brukes på arbeidsplassene.  Nå tar de tre fagforeningene sin del av ansvaret.

- De færreste er klar over mulighetene og konsekvensene teknologien har for dem. Vi håper veiviseren om kunstig intelligens på jobb kan bidra til økt kunnskap om hvordan KI kan tas i bruk på en tillitsverdig måte, slik at vi unngår fallgruver og negative konsekvenser som overvåking, diskriminering og inngrep i personvernet, sier de tre lederne.

Veiviseren «Kunstig intelligens på arbeidsplassen: Etikk, ansvar og verdiskaping» - i tillegg til en podkast med samme tema - er gratis og tilgjengelig for alle. Den retter seg spesielt mot ansatte, tillitsvalgte og ledere som ønsker å lære mer om teknologien, mulighetene og risikoene ved kunstig intelligente systemer.

Finansforbundet, Negotia og NITO representerer over 150 000 medlemmer i finans, teknologi og privat sektor.

Mathilde Sundet Ruud, kommunikasjonsrådgiver i NITO, mob 94130509

Mariann Christensen, Leder Kompetanse og Fordel i Finansforbundet, mob 954 095 61

Heidi Bang, Politisk rådgiver i Negotia, mob 90759027

Finansforbundet er den største fagforeningen innen finanssektoren. Vi jobber for at ansatte i finans og teknologi skal få bedre lønnsvilkår, riktig kompetanse og en attraktiv arbeidsplass.

Vi representerer over 33 000 medlemmer fra 300 bedrifter.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Finansforbundet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Vil ha mer kompetanse på digital sårbarhet1.12.2022 10:48:40 CET | Pressemelding

For å motvirke den digitale sårbarheten i finansmarkedet og sikre at den finansielle infrastrukturen forblir robust og effektiv, spiller de ansatte i finansnæringen en vesentlig rolle. Dette var tema på Finansforbundets landsmøte denne uken. - Det er behov for ytterligere satsning på å heve finansansattes kompetanse på cybersikkerhet og å øke fokuset på hvordan teknologisk utvikling påvirker næringens beredskapsarbeid, sier forbundsleder Vigdis Mathisen. - Dette vil kreve økte bevilgninger fra både statlige aktører og finansnæringen generelt.