Fagforbundet: Store forventninger til rødgrønne statsråder

Mette Nord er positiv til sammensetningen av den nye rødgrønne regjeringen. – Dette blir et kvinnesterkt lag som kan forandre hverdagen til Fagforbundets medlemmer, sier Mette Nord.

– Fagforbundet har store forventninger til at Støre-regjeringen vil skape en kursendring i Norge og at vi får et arbeidsliv hvor regjeringen er på lag med vanlige arbeidsfolk, sier Mette Nord.

Hun mener statsrådene er godt skodde til å sette regjeringsplattformen ut i livet, og trekker fram at arbeidet mot privatisering og for hele og faste stillinger er særlig viktig for Fagforbundet.

Kvinneregjering

Flertallet av statsrådene i den nye Støre-regjeringen er kvinner, noe Fagforbundets leder er svært fornøyd med.

– Det er gledelig at flertallet av statsrådene er kvinner. Jonas Gahr Støre (Ap) viderefører trenden fra Jens Stoltenberg (Ap) sin andre regjering. Det sender et viktig signal om likestilling, sier Mette Nord.

Hun leder et forbund med nærmere 400.000 medlemmer, der rundt 80 prosent av medlemmene er kvinner.

Fagbladet har tidligere skrevet at de nye statsrådene Anette Trettebergstuen (Ap), Bjørnar Skjæran (Ap) og Jon-Ivar Nygård (Ap) er medlemmer av Fagforbundet.

Statsråder

Det er en blanding av erfarne og nye statsråder som skal lede store sektorer hvor Fagforbundet har mange medlemmer.

– Med Ingvild Kjerkol (Ap) som helseminister og Tonje Brenna (Ap) som kunnskapsminister har Fagforbundet forventninger til at høyreregjeringas privatisering av velferdstjenestene er over og at de store pengene skal brukes på høyere bemanning i barnehagene, mer kvalitet i SFO og flere hele faste stillinger i eldreomsorgen, sier lederen av Fagforbundet.

Mette Nord har også store forventninger til styrket kommuneøkonomi etter regjeringsutnevnelsen.

– Å ha en kommunalminister i Bjørn Arild Gram (Sp) som har bred erfaring fra KS og lokalpolitikken er en styrke. Vi ser fram til å samarbeide med ham, blant annet om tillitsreformen som er et viktig punkt i regjeringsplattformen, sier Mette Nord.

Fagforbundet har i lang tid hatt et tett samarbeid med den nye arbeidsministeren:

– Hadia Tajik (Ap) er en dreven politiker som har fire år seg i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget og har god kunnskap om det norske arbeidslivet. Vi har merket oss Hadias sterke engasjement i blant annet Stendi-saken, og har store forventninger om at hun bidrar til å rydde opp i arbeidslivet og trygge de ansattes interesser, , sier forbundslederen.