Færre krasjer i rundkjøringer
De siste to-tre årene har det vært en markant nedgang i antall ulykker i rundkjøringer her i landet, viser skadetall fra Finans Norge.
Mens det til sammenligning var 4225 skadetilfeller i 2013, var det 2630 i fjor og 2506 i 2018. Tidligere har ulykkestallene ligget rundt 3500 årlig.
– Dette er en gledelig utvikling. Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Rundkjøringer ble i sin tid ble innført for å senke skaderisikoen i kryss og få til bedre trafikkflyt. Likevel er det like viktig her som på en motorvei å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet, både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.
Selv om skadetallene går ned, er temaet «hvordan kjøre riktig i rundkjøring» egnet til å skape opphetet debatt i nettavisenes kommentarfelter og ødelegge stemningen i ethvert familieselskap.
– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før rundkjøring» på skogstur kan antenne skogbrann, sier Sigmund Clementz i If.
Han forteller at her går det et skarpt skille i den norske befolkning: De som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført.
I trafikkreglene finnes det ikke noe skrevet krav om bruk av blinklys til venstre i en rundkjøring. I enkelte tilfeller kan slik tegngiving likevel være nyttig informasjon for andre trafikanter, påpeker Statens vegvesen.
– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv, sier Clementz.
Nøkkelord
Kontakter
Sigmund ClementzInformasjonssjef
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder
Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Kysthytter er mer tyveriutsatte28.3.2024 08:06:22 CET | Pressemelding
Beliggenhet nær motorveier gjør fritidshus og kysthytter mer sårbare for innbrudd enn hytter på fjellet, ifølge If. Noen kommuner peker seg ut.
If tilbyr ansatte å bytte helligdag26.3.2024 08:44:25 CET | Pressemelding
Mens mange arbeidsplasser stenges ned i påsken, er folk i arbeid hos Nordens største forsikringsselskap. Med godkjennelse fra lokale fagforeninger, tilbyr If sine ansatte å bytte utvalgte helligdager til datoer som passer bedre med deres religion. To av helligdagene er Langfredag og 2. påskedag.
Advarer mot tyverier på skiferie25.3.2024 08:03:00 CET | Pressemelding
I påskeukene skjer det i snitt rundt 20 prosent flere tyverier enn resten av året, og skituristene er spesielt utsatt. If Europeiske Reiseforsikring rykker ut med gode råd.
Her er steinspruten verst i påsken (fylkesoversikt)21.3.2024 08:04:00 CET | Pressemelding
Påsken er høysesong for steinsprutskader. Risikoen for å bli rammet varierer: Sjekk hvor utsatt du er der du bor og ferdes.
Slik sparer du tusenlapper ved steinsprutskader12.3.2024 08:03:00 CET | Pressemelding
Det ble meldt inn nær 310 000 steinsprut- og glasskader på norske biler i 2023. – Reparer skaden raskt, så kan du spare tusenlapper, råder forsikringsselskapet If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom