Få kvinner er oppfinnere i Norge

Ferske tall fra Patentstyret viser at kun 6,1 % av fjorårets patentsøkte oppfinnelser har kvinnelig oppfinner. Det er en svak nedgang fra tidligere år.
Få kvinner som oppfinnere i patentsøknader

Variasjoner etter teknikkområder
Det er likevel store variasjoner innenfor de ulike teknikkområdene patentsøknader fra norske søkere blir sortert etter. Sett over et femårsperspektiv (2016 – 2020) viser tallene at teknikkområder som har mange kvinner med høy utdanning også har adskillig høyere andel kvinnelige oppfinnere. Innen kjemi og metallurgi, der andelen kvinnelige oppfinnere er høyest, er for eksempel over 17 % av oppfinnerne kvinner, noe som er betydelig over snittet på 7 % for disse årene. Lavest er andelen kvinnelige oppfinnere innen området som favner motorer, maskiner, belysning med mer. Her er andelen bare 2,3 % gjennom samme periode.

Dette teknikkområdet har flest kvinnelige oppfinnere
For søknader med kvinnelige oppfinnere isolert sett, utgjør «menneskelige nødvendigheter» den største andelen, med 35 % i perioden 2016 - 2020. Denne kategorien omfatter blant annet oppfinnelser relatert til landbruk, fiskeoppdrett, næringsmidler, klær og fottøy, møbler og husholdningsartikler, legemidler samt sport og spill.

Få kvinner som oppfinnere i patentsøknader