EYs World Entrepreneur Of The Year ble kåret i Monaco i går – argentinske Gaston Taratuta gikk av med seieren.

Oslo, 10. juni 2022. Den norske vinneren, Jonas Helmikstøl fra Easee, var en av de 41 kandidatene, men nådde ikke helt opp i konkurransen med vinnere fra hele verden.
Gaston Taratuta, vinner av EYs World Entrepreneur of the Year 2022 sammen med Carmine de Sibio, global toppsjef i EY. Foto: EY

- Jeg gratulerer Tartuta med seieren. Det er stort for meg å ha vunnet den nasjonale konkurransen i Norge, og å få være her i Monaco og møte så mange flinke og spennende kandidater fra hele verden. Det har nok ikke vært en enkel jobb for juryen å plukke en vinner blant så mange dyktige kandidater, sier Helmikstøl.

Vinneren, argentinske Gaston Taratuta, gründer og administrerende direktør i selskapet Aleph Group Inc., er den andre vinneren fra Sør-Amerika i de 22 årene prisen har blitt delt ut. Selskapet har bidratt til å revolusjonere den digitale annonseringsbransjen på global basis, og har gjort det mulig for mange gründere i fremvoksende land å gå inn i markeder som tidligere var utilgjengelige.

- Gastons reise er basert på et innovativt tankesett og en vilje til å gripe store utfordringer med gode ideer. Gjennom Aleph Group har han transformert fremtiden til digital annonsering, og banet vei for neste generasjon gjennom opplæringsprogrammer og ved å bygge koblingspunkter mellom talent og merkevarer. Vi gratulerer, sier ansvarlig partner for EY Entrepreneur Of The Year i Norge, Ina K. Rosenberg.

En sterk kandidat

Jonas Helmikstøl fra Norge var en sterk kandidat til å vinne også den globale konkurransen, men nådde ikke helt opp.

- Helmikstøl og team Easee har representert Norge på en fantastisk måte. Jeg er veldig imponert over det de har skapt siden oppstarten i 2018, og jeg er full av beundring for innovasjonskraften og gjennomføringsevnen til selskapet. Ikke bare har de bygd et industrieventyr, de tar også sikte på å sette spor etter seg for å gjøre verden til et grønnere sted for våre barn og etterfølgere, sier Rosenberg.

Easee produserer elbilladere med smart-teknologi for hjemmebruk som automatisk tilpasser seg alle elbiler, strømstyrker og strømnett. Selskapet har på kort tid gått fra 3 til 400 ansatte, de omsatte i 2021 for 1,4 mrd med 500 millioner i pluss, de utvikler og produserer alle produkter i Skandinavia, og eksporterer til totalt 17 europeiske land.

- Easee godt i gang med å lage nye og smartere løsninger for lading og strømstyringsteknologi, med en visjon om å forme fremtidens strømnett. Ambisjonen er å bli et av de største selskapene innen grønn teknologi i Europa innen 2026, og et av de største i verden innen 2031, sier Helmikstøl.

Inspirerer til verdiskaping og gründerskap

EYs Entrepreneur Of The Year har som formål å inspirere til vekst og verdiskaping og fremheve personer som bidrar med ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser.

Samtidig har konkurransen også fokus på bedrifter som tar et sosialt ansvar og forplikter seg til bærekraftige løsninger. I år gikk prisen EY Social Entrepreneurship Award 2022 for Sustainability til motedesigner Stella McCartney for hennes lange innsats for å endre moteindustrien til det bedre.

Kenneth BjergaHead of PR NordicsEasee

Tel:410 74 274

Jonas Helmikstøl, vinner av EYs Entrepreneur Of The Year i Norge i 2022.

Om EY Entrepreneur Of The Year

Verdens største vekstskaperprogram, EY Entrepreneur Of The Year, er nå inne i sitt 21 år i Norge. Internasjonalt blir det arrangert for 36. gang. Det er et globalt program som skal inspirere aktive eiere til videre vekst og verdiskaping. Hensikten er å fremheve og hedre personer som bidrar med ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser.

En uavhengig og bredt sammensatt internasjonal jury bestående av åtte næringslivsledere - alle med bred erfaring og interesse for entreprenørskap intervjuet alle de nasjonale vinnerne i midten av mai. I Monaco var de samlet for å fatte avgjørelsen og kunngjøre hvem som vant den ettertraktede tittelen EY World Entrepreneur Of The Year.

Kandidatene ble blant annet vurdert ut fra sin evne til å tenke nytt, skape vekst, oppnå gode økonomiske resultater, gjennomføre strategisk og bærekraftig virksomhetsutvikling, oppnå global innflytelse, samt personlig integritet og påvirkningskraft. Mens det på nasjonalt nivå kåres vinnere i flere ulike kategorier, ble det i Monaco kun pekt ut én internasjonal vinner på tvers av bransjer og kategorier.

Følg pressemeldinger fra EY

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra EY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra EY