EY World Entrepreneur Of The Year: Jonas Helmikstøl er Norges håp i ”vekstskaper-VM” i Monaco

CEO og Chief Caretaker, Jonas Helmikstøl i teknologiselskapet Easee i Sandnes, er Norges representant i verdens største vekstskaperkåring, EY World Entrepreneur Of The Year. Nasjonale vinnere fra 41 land over hele kloden møtes i Monaco når verdens fremste vekstskaper kåres torsdag 9. juni.
Jonas Helmikstøl

Helmikstøl ble i januar kåret til norsk vinner av det globale vekstskaperprogrammet for 2021, og han deltar derfor nå i Monaco i konkurranse med 40 øvrige nasjonale vinnere om å bli ”EY World Entrepreneur Of The Year”.

– Det blir hard konkurranse med så mange dyktige vekstskapere samlet på ett sted. Men jeg gleder meg til arrangementet og til å treffe de andre nasjonale vinnerne, sier Jonas Helmikstøl.

Allsidige nasjonale vinnere

De nasjonale vinnerne Helmikstøl konkurrerer med i Monaco, representerer et bredt spekter av bransjer – fra mote, underholdning, mat og drikke til møbler, IT og farmasi.

Sverige er representert ved Ilija Batljan fra eiendomsselskapet Samhällsbyggnadsbolaget (SBB). Den danske nasjonale vinneren er Brian Djernes i utemøbelprodusenten Cane-line, mens Finland er representert ved Jussi Meresmaa i disc/frisbee-produsenten Discmania.

Av de 41 nasjonale vinnerne som deltar, kommer 23 fra Europa, 9 fra Asia, 8 fra Amerika og 1 Oceania.

Ønsker å forme fremtidens strømnett

Easee produserer elbilladere med smart-teknologi for hjemmebruk som automatisk tilpasser seg alle elbiler, strømstyrker og strømnett.

Easee ble stiftet i januar 2018 av tre gründere med en klar idé om hvordan de ville lage verdens smarteste elbillader. Laderen, som automatisk tilpasser seg alle elbiler, strømstyrker og strømnett, har fått en svært varm mottakelse, som har rustet selskapet til å utvide satsingen. Selskapet har på kort tid gått fra 3 til 400 ansatte, de omsatte i 2021 for 1,4 mrd med 500 millioner i pluss, de utvikler og produserer alle produkter i Skandinavia, og eksporterer til totalt 17 europeiske land.

- Easee godt i gang med å lage nye og smartere løsninger for lading og strømstyringsteknologi, med en visjon om å forme fremtidens strømnett. Ambisjonen er å bli et av de største selskapene innen grønn teknologi i Europa innen 2026, og et av de største i verden innen 2031, sier Helmikstøl.

Juryens vurderingskriterier

En bredt sammensatt internasjonal jury bestående av åtte næringslivsledere - alle med bred erfaring og interesse for entreprenørskap intervjuet alle de nasjonale vinnerne i midten av mai. I Monaco samles de for å fatte avgjørelsen og kunngjøre hvem som vinner den ettertraktede tittelen
”EY World Entrepreneur Of The Year”.

Kandidatene blir blant annet vurdert ut fra sin evne til å tenke nytt, skape vekst, oppnå gode økonomiske resultater, gjennomføre strategisk og bærekraftig virksomhetsutvikling, oppnå global innflytelse, samt personlig integritet og påvirkningskraft. Mens det på nasjonalt nivå kåres vinnere i flere ulike kategorier, skal det i Monaco kun pekes ut én internasjonal vinner på tvers av bransjer og kategorier.

Kenneth BjergaHead of PR NordicsEasee

Tel:410 74 274

Fakta om EY Entrepreneur Of The Year

Verdens største vekstskaperprogram, EY Entrepreneur Of The Year, er nå inne i sitt 21 år i Norge. Internasjonalt blir det arrangert for 36. gang. Det er et globalt program som skal inspirere aktive eiere til videre vekst og verdiskaping. Hensikten er å fremheve og hedre personer som bidrar med ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser.