Extra til topps i bærekraftskåring

– Vi er veldig takknemlige og stolte over at kundene oppfatter oss som Norges mest bærekraftige dagligvarekjede. Extra skal ha lavest priser og best utvalg i lavprissegmentet, og vi jobber kontinuerlig i alle deler av verdikjeden med å bli stadig mer bærekraftige. I tillegg til at kundene skal kunne velge billig, sunt og bærekraftig, jobber vi med en rekke tiltak for å redusere matsvinn og plast. Dette er viktige tiltak som butikkene gjør hver eneste dag, over hele landet, og det er svært hyggelig at dette legges merke til av kundene, sier kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen.
Siden 2020 har Handelshøyskolen BI, sammen med Norstat og Barcode Intelligence AS, kåret Norges mest bærekraftige virksomheter gjennom undersøkelsen Norsk Bærekraftbarometer.
Blant de 13 norske dagligvarekjedene som har fått bærekraftscore i årets undersøkelse, ble Extra rangert på topp.Poengsummen er basert på intervjuer med mer enn 5000 personer, og disse har svart på spørsmål rundt miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft i bedrifter de er kunde hos.
– Langvarig og vellykket satsning på norske produkter, egen vegetarserie og et stort økologisk sortiment med Änglamark som spydspiss, er bare noe av det vi vet at kundene setter pris på. Med over to millioner medeiere er Coop i en særstilling i norsk sammenheng. Vi er eid av folket, og det forplikter. Helt siden kooperasjonens opprinnelse har vi vært til for å løse store samfunnsproblemer i fellesskap. Det skal vi fortsette med, avslutter Pedersen.
Om Norsk Bærekraftbarometer
Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere i over 20 år. Økende fokus på bærekraft førte til at Handelshøyskolen BI lanserte, i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat, et eget bærekraftbarometer i 2020. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan kundene oppfatter norske virksomheters bærekraftarbeid.
I 2023 har 5184 norske forbrukere delt sin mening om 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Premiedryss til Coops egne merkevarer i europeisk kåring!24.5.2023 14:25:16 CEST | Pressemelding
Coop hentet hjem gull i tre kategorier under den internasjonale "Salute to Excellence Awards" som hedrer dagligvareaktører for innovasjon innen egne merkevarer (EMV).
Dette er uken vi spiser desidert mest bær: – Bærenes nasjonaldag16.5.2023 07:30:00 CEST | Pressemelding
Bærsalget i Coop øker med 75 prosent i ukene inn mot 17. mai.
Tilbakekaller vegetar-pålegg9.5.2023 18:06:46 CEST | Pressemelding
Coop tilbakekaller Coop Vegetardag Kikertpålegg Urter & Hvitløk 150g, etter at det er funnet krepsehale i et produkt.
Tilbakekaller brokkolisalat8.5.2023 17:09:35 CEST | Pressemelding
Coop tilbakekaller Grill Perfekt Brokkolisalat. Årsaken er at produktet inneholder feil pose med dressing. Denne inneholder fisk og sulfitt, noe som ikke er merket på ingredienslisten til produktet. Produktene er nå fjernet fra butikk.
Coops dagligvarekjeder vokser mest i kundetilfredshet!5.5.2023 09:46:19 CEST | Pressemelding
I motsetning til resten av bransjen, øker tilfredsheten hos kundene til Coops dagligvarekjeder betydelig i årets ferske utgave av Norsk Kundebarometer. Lavpriskjeden Extra har de mest fornøyde kundene av de tradisjonelle dagligvarekjedene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom