Extra til topps i bærekraftskåring
– Vi er veldig takknemlige og stolte over at kundene oppfatter oss som Norges mest bærekraftige dagligvarekjede. Extra skal ha lavest priser og best utvalg i lavprissegmentet, og vi jobber kontinuerlig i alle deler av verdikjeden med å bli stadig mer bærekraftige. I tillegg til at kundene skal kunne velge billig, sunt og bærekraftig, jobber vi med en rekke tiltak for å redusere matsvinn og plast. Dette er viktige tiltak som butikkene gjør hver eneste dag, over hele landet, og det er svært hyggelig at dette legges merke til av kundene, sier kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen.
Siden 2020 har Handelshøyskolen BI, sammen med Norstat og Barcode Intelligence AS, kåret Norges mest bærekraftige virksomheter gjennom undersøkelsen Norsk Bærekraftbarometer.
Blant de 13 norske dagligvarekjedene som har fått bærekraftscore i årets undersøkelse, ble Extra rangert på topp.Poengsummen er basert på intervjuer med mer enn 5000 personer, og disse har svart på spørsmål rundt miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft i bedrifter de er kunde hos.
– Langvarig og vellykket satsning på norske produkter, egen vegetarserie og et stort økologisk sortiment med Änglamark som spydspiss, er bare noe av det vi vet at kundene setter pris på. Med over to millioner medeiere er Coop i en særstilling i norsk sammenheng. Vi er eid av folket, og det forplikter. Helt siden kooperasjonens opprinnelse har vi vært til for å løse store samfunnsproblemer i fellesskap. Det skal vi fortsette med, avslutter Pedersen.
Om Norsk Bærekraftbarometer
Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere i over 20 år. Økende fokus på bærekraft førte til at Handelshøyskolen BI lanserte, i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat, et eget bærekraftbarometer i 2020. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan kundene oppfatter norske virksomheters bærekraftarbeid.
I 2023 har 5184 norske forbrukere delt sin mening om 158 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom