Evakuer fra Moria nå!

I dag er det rundt 115.000 flyktninger og migranter i Hellas. I løpet av de tre første månedene i år har de tatt imot om lag 6000 mennesker på flukt. Dette er langt fler enn landet har kapasitet til å håndtere, noe som blir svært synlig når man ser på de umenneskelige forholdene i leirer som Moria på Lesvos.

-Vi må avlaste Hellas og ta vår del av det europeiske ansvaret ved å ta imot flere flyktinger. Tross rekordlave asyltall i Norge, viser regjeringen ingen vilje til å øke innsatsen, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin.

-Her hjemme har vi vist solidaritet under koronakrisen, denne solidariteten må også strekke seg ut over landegrensene, fortsetter hun.

Regjeringens beskjed er at de vil vente til situasjonen har stabilisert seg, men det er for sent. Norge må agere nå! Foreløpig er det ikke påvist koronasmitte i Moria, og øya Lesvos har i praksis vært isolert i 14 dager allerede. Tar vi imot mennesker som så sårt behøver hjelp og beskyttelse nå, har man mulighet til å begrense sjansen for smittespredning.

-Ankomstsenteret på Råde har masse ubrukt kapasitet. Her vil det være mulig å sette familier fra Moria i karantene ved ankomst slik at det blir trygt både for dem og for befolkningen i Norge, sier Westhrin.

Dette har også Redd Barna poengtert.

Fra organisasjonen "Dråpen i Havet" kommer beskrivelser av forholdene i Moria som var dårlige fra før, men som nå forværres. Sanitærforholdene er forferdelige og tilgangen på helsehjelp nærmest ikke-eksisterende.

-I det øyeblikket koronaviruset sprer seg i de tettbefolka flyktningleirene, hvor man ikke har mulighet til å trekke seg unna eller isolere seg, vil katastrofen nå et nytt nivå, sier Westhrin.

Moria er bygd med en kapasitet på 2000 mennesker, nå bor det over 20 000 der. Det sier seg selv at smittebegrensingstiltak som er utfordrende i en normal kontekst vil være tilnærmet umulig å gjennomføre under slike forhold, nettopp derfor er det viktig å gripe inn før pandemien slår ut for fullt.

-Som mange andre har poengtert; Du kan ikke vaske hendene dine når du ikke har tilgang på reint vann og såpe, du kan ikke holde deg hjemme når du ikke har et trygt hjem, og du kan ikke isolere deg når du bor i en overbefolket flyktningleir.

Norge har så langt ikke gjort annet enn å vente på at andre europeiske land skal ta ansvar. Vi har ikke råd til å vente, det må settes igang tiltak nå, avslutter Weshrin.