Europamesterskap i bowling utsatt enda en gang!

Det Europeiske Bowlingforbundet har sett seg tvunget å utsette herrenes Europamesterskap enda en gang. Mesterskapet som opprinnelig skulle gjennomføres i august 2020 ble først utsatt til januar 2021 for å utsettes ytterligere til august 2021. Mesterskapet utsettes nå til Januar 2022.

Store utfordringer for Sport Bowling miljøet!

Den rådende situasjonen med Covid-19 har skapt store utfordringer også for bowlingmiljøet. Mesterskap etter mesterskap utsettes eller kanselleres. Det internasjonale mesterskapsprogrammet for bowling har de siste dagene fått seg enda en knekk.

Europamesterskapen for herrer utsettes nå for 3. gang. Mesterskapet som opprinnelig skulle gjennomføres i August 2020 er nå utsatt til 19-30 Januar 2022. Mesterskapet skal spilles i et av europas største anlegg for Sport Bowling, Tali Keilihalli i Helsingfors, Finland, og har 36 baner side om side uten hindringer i et idrettsanlegg med god tribunekapasitet for publikum.

Også Europamesterskapen for damer er utsatt. Europamesterskapen for damene skulle opprinnelig gjennomføres i Juni 2020 men har fått utsettes flere ganger. Fastsettelse av nytt dato for mesterskapet er utfordrende for det Europeiske bowlinforbundet må ta hensyn til at det opprinnelig er planlagt et nytt Europamesterskap for damer i Juni 2022. Noe som begrenser muligehtene for utsettelse.
Mesterskapet er lagt til et av Danmarks største bowlinganlegg, Løvvang Bowling Centre, Ålborg, og har status som Team Danmark anlegg. Bowlinghallen har 30 baner.

De aktuelle Europamesterskapene for både herrer og damer er også kvalifisering til World Games, som er utsatt til Juli 2022, og Verdensmesterskapen i 2022 som er planlagt til November 2022.
At mesterskapene også har status som kvalifisering til andre mesterskap stiller andre og større krav for at det må gjennomføres. Kansellering er ikke et reellt alternativ grunnet dette.

Dusintall mesterskap utsatte eller kansellerte.

Bowlingmiljøet har frem til nå utsatt eller kansellert et dusintall forskjellige Europamesterskap og Verdensmesterskap i tillegg til at det internasjonale konkurranesprogrammet har tvungets kansellere alle turneringer av dignitet og betydning i Europa.

Forventes enda fler utsettelser og kanselleringer i konkurranseprogrammet.

Det norske bowlingforbundet forbereder seg på at det kommer enda fler utsettelser og/eller kanselleringer innen det nasjonale og interansjonale bowlingmiljøet får mulighet til å gjennomføre noe som kan minne om et ordinært konkurranseprogram.
Sport Bowling miljøet har siden tidligere store utfordringer med å få organisert treninger og konkurranser da bowlingmiljøet er henvist til kommersielle anlegg og ikke har tilgang til hverken kommunale eller nasjonale anlegg for å kunne gjennomføre ønsket aktivitet for junior, ungdom og voksne. Mange av de kommersielle anleggene har også blitt pålagt stenging i lange tider og det fryktes for at det er mange som ikke vender tilbake til aktiviteten bowling når samfunnet åpnes opp.