Etterlengtet album fra Olav Luksengård Mjelva og Trondheim Jazz Orchestra

Sofia Jernberg er initiativtakeren til prosjektet som tar utgangspunkt i Olav Luksengård Mjelvas hardingfele.

Jazzvokalisten, bandlederen og komponisten Sofia Jernberg møtte Olav Luksengård Mjelva i 2009 og ble umiddelbart grepet av hardingfeletradisjonen og folkemusikken. Slik startet et langstrakt og utfordrende prosjekt. Jazznytt kaller albumet: «en stille eksplosjon av feelgood-musisering, der man nærmest kan høre smilet om munnen på utøverne mens de tramper de asymmetriske rytmene».

Hør albumet her!

Med seg på laget har de renommerte og allsidige Trondheim Jazz Orchestra. Prosjektet tar utgangspunkt i å forstørre detaljrikdommen i solohardingfelespillet- som tradisjonelt sett har vært den vanligste måten å bruke hardingfela på. Det store ensemblet fungerer som et forstørrelsesglass hvor de leter etter detaljene, for så å blande, kaste det rundt og evaluere. Med Olav og hardingfela i sentrum.

I tillegg til Trondheim Jazz Orchestra har de Alexander Zethson og Lene Grenager på laget, hvor de sistnevnte har arrangert flere låter. De resterende låtene er arrangert av Sofia selv.

Albumet ble spilt inn i 2014, ensemblet har spilt flere konserter sammen, prosjektet ble urfremført på Vossajazz i 2012, Riksscenen og Umeå Jazz Festival i 2013, og senere spilt på Stockholm Jazz festival, 2014.

Frøydis Bergheim Ruud

froydis@grappa.no

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Frida Ånneviks dag i «Hver gang vi møtes»15.2.2020 08:47:00 CETPressemelding

I dag er det Frida Ånnevik sin store dag i «Hver gang vi møtes» som i år feirer ti år som artist, og for en feiring det skal bli når det er hennes tur til å bli hedret! Musikken kan du høre allerede nå. Hør sangene fra Frida Ånneviks dag her! Det hersker ingen tvil om at Frida er et kjærkomment og etterlengtet tilskudd til «Hver gang vi møtes», som i løpet av sin karriere har etablert seg i som en habil låtskriver, komponist og artist. For Frida startet det med at hun vant Grappas debutantpris i 2009, og at hun året etter slapp debutalbumet Synlige hjerteslag. Samme året vant hun tekstforfatterfondets debutantpris som deles ut av NOPA, og ble med albumet nominert i to kategorier – årets nykommer og viser – til Spellemannprisen 2010. Tre år senere vant hun Spellemannprisen for årets tekstforfatter med albumet Ville ord, og fikk ytterligere to priser i 2016 og 2017 i visekategorien for søsterplatene Her bor og Flyge fra. Frida har dessuten også mottatt Prøysenprisen (blant flere priser),

Beethoven spesial fra Arktisk Filharmoni og Henning Kraggerud!13.2.2020 13:05:36 CETPressemelding

Arktisk Filharmoni feirer Beethoven 250 år med nytt album og konserter. Med sin nye sjefdirigent Christian Kluxen på plass og Henning Kraggerud som solist/komponist/arrangør, er alt klart for en fenomenal utgivelse med den mest ikoniske av alle fiolinkonserter. Kraggerud har fremført Beethovens fiolinkonsert utallige ganger på konsertscener over hele verden, bl.a i Carnegie Hall – og den har fulgt ham fra han som liten gutt hørte den for første gang i Oistrakhs 1948-innspilling og forelsket seg fullstendig. Men først nå er tiden inne til å spille den inn, selvfølgelig med egenkomponerte cadenzaer. Kraggerud komponerte Mantra-Metamorfosen mens han øvde inn Richard Strauss berømte "Metamorfosen" til Arktisk Filharmoni sin festival på Svalbard i 2019. Men også i denne musikken lurer Beethoven umiskjennelig i kulissene. Albumet avsluttes med Beethovens kvartett nr. 11 i f-moll, i Kraggeruds eget arrangement; en av de mest kompakte av alle komponistens strykekvartetter. 21. februar - releas