Et stort svik for retten til utdanning!

Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har sviktet gratisprinsippet og bygget opp en kunnskapsmur mot resten av verden. Partiene velger å ikke snu i saken om skolepenger for internasjonale studenter, til tross for massiv motstand.

- I dag begraver vi gratisprinsippet.  På tross av en massiv mobilisering fra et bredt sivilsamfunn har ikke regjeringen lyttet. Dette er en stor skamplett på Norge som en velferdsstat, sier Selma Bratberg, påtroppende leder i SAIH.

Da saken om skolepenger for internasjonale studenter ble utsatt var det mange av oss som øynet et håp. Derfor er skuffelsen stor når regjeringen og SV likevel velger å innføre skolepenger.

- Dette er en utrolig trist dag. Gratis høyere utdanning har vært en viktig del av det norske velferdssamfunnet. At studenter utenfor Europa nå må betale er et stort tap for velferdsstaten, for kunnskapssamfunnet og for alle som er opptatt av solidaritetFor å kunne løse globale utfordringer så trenger vi alle kloke hoder, sier Bratberg

- Vi frykter også at dette vil kunne bety nedleggelse av en rekke studieprogrammer på engelsk, og dermed også true Students at risk-ordningen gjennom at det er færre tilgjengelige engelske studieprogrammer, påpeker Bratberg.

SAIH ble etablert i 1961 av norske studenter og akademikere og jobber i dag i partnerskap med om lag 30 organisasjoner i 7 land i Latin-Amerika, sørlige Afrika og Asia: Bolivia, Colombia, Nicaragua, Zimbabwe, Zambia, Sør-Afrika og Myanmar.

SAIH er en solidaritetsorganisajon som jobber med bistand, informasjon og politisk påvirkning for å at flere skal få tilgang til høyere utdanning og akademisk frihet globalt.