Et solid resultat for DNV

Høvik 8. april 2021: DNVs samlede omsetning i 2020 var 20.911 millioner kroner. Dette er 3 % lavere enn tilsvarende tall for 2019, men et solid resultat gitt et annerledes år.
Kjetil Ebbesberg, DNVs finansdirektør vandrer gjennom en tom kantine. Hjemmekontor har vært den nye normalen for DNVs ansatte under hele pandemien.

Digitale tjenester, summen av kostnadsreduserende tiltak, og de ansattes evner til å ivareta DNVs oppgaver under endrede rammebetingelser - medførte at selskapet kunne levere på kundenes behov og også oppnå respektable resultater.

Nøkkeltallene fra årsberetningen er gjengitt senere i denne saken. Hele årsberetningen kan lastes ned her.

2020 ble, som for svært mange andre selskaper, et annerledes år også for DNV. Allerede før inngangen til 2020 var våre ansatte og virksomhet i Kina rammet.

Starten på en global pandemi skapte stor grad av usikkerhet og selskapet tok raskt kostnadsbesparende grep. DNV er til stede i om lag 100 land. Ulike tiltak ble iverksatt avhengig av den lokale markedssituasjonen og de enkelte lands regler og innstramninger.

Hjemmekontor har for en stor del av DNVs ansatte vært den nye normalen. Takket være en robust IT-infrastruktur og betydelige investeringer i digitalisering og utvikling av digitale tjenester, har DNV kunnet bistå kunder tross reiserestriksjoner.

Rekordmange inspeksjoner av skip, rigger og vindparker ble gjennomført digitalt uten å lempe på krav eller sikkerhet.

«Remote surveys» av skip økte med 33 %, og i alt ble det gjennomført 20.000 surveys (inspeksjoner) uten at surveyor (besiktigelsesmann) var fysisk til stede. Nye tjenester relatert til den aktuelle smittesituasjonen ble også utviklet. Eksempelvis ble en ny sertifiseringsordning etablert, som gjorde det mulig for cruise– og fergeoperatører å demonstrere at de har prosedyrer for riktig forebygging, kontrollering og håndtering av smitte. Sertifiseringen er basert på DNVs lange erfaring fra sykehusakkreditering blant annet i USA.

Svært mange av DNVs kunder har satt digitalisering øverst på agendaen. DNV har gjennom dette året fortsatt å bygge en posisjon som en ledende, global og pålitelig leverandør av programvareløsninger, dataanalyse- og plattformtjenester tilrettelagt særlig for selskapets maritime- og energi kunder, men også for kunder innen forretningsområder hvor DNV tilbyr mer generelle sertifiseringstjenester.

Kjetil M. Ebbesberg, DNVs finansdirektør, som selv tiltrådte stillingen midt under pandemien, uttrykker tilfredshet med de resultatene selskapet oppnådde for 2020:

«Alt dette til tross, årsresultatet for 2020 er i tråd med de opprinnelige mål selskapet satte for 2020. Den beskjedne reduksjonen i driftsinntekter (3 %), og et årsresultat etter skatt som er høyere enn året før, er en indikasjon på selskapets grunnleggende styrke og vår evne til å manøvrere gjennom svært turbulente forhold,» sier han.

DNV Group (tallene i mill NOK)

Driftsinntekter (Operating revenue)

EBITDA

Driftsresultat (EBIT / Operating profit)

Resultat før skatt (Profit before tax)

Årsresultat (Profit for the year)

Kjetil Ebbesberg, DNVs finansdirektør.
Veritas parken 2020.

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land.

Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Med unik teknisk ekspertise og uavhengighet bistår DNV sine kunder med å forbedre sikkerhet, effektivitet og bærekraft, og med å takle de globale omstillinger de møter.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

DNV-rapport om Kina: Femdobler installert fornybar energi mot 205023.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Økt utbygging av fornybar energi muliggjør sterk reduksjon av klimagassutslipp i Kina. Fra å være ansvarlig for en tredjedel av verdens energirelaterte CO2-utslipp i 2023, vil Kinas andel reduseres til en femtedel i 2050. Kinas totale klimagassutslipp avtar med 70 prosent frem mot 2050. Landet nærmer seg målet om karbonnøytralitet innen 2060, men trenger å gjøre mer innenfor industrien.

DNV sentral i verdens første testanlegg for hydrogentransport i eksisterende rørledninger14.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding

DNV er nå i gang med å teste hydrogentransport via konvensjonelle rørledninger og utstyr for naturgass i Storbritannia. Prosjektet skal blant annet demonstrere at eksisterende rørledninger kan rekvalifiseres til hydrogentransport. Dette vil kun koste 10 til 35 prosent av totalkostnaden ved å bygge nytt. Prosjektet kan muliggjøre storstilt eksport av blått hydrogen fra Norge.