Et særegent album med komposisjoner av Knut Buen, tolket av unge pianister

Den nyskapende hardingfelelegenden Knut Buen er nå ut med albumet "Vandraren- Slåttar for klaver"

Fra den nyskapende multikunstneren Knut Buen kommer albumet «Vandraren- Slåttar for klaver», bestående av 19 hardingfeleslåtter komponert av Buen, arrangert for klaver av Kjetil Bergheim. Slåttene tolkes av 16 pianister med bakgrunn fra 10 forskjellige land, inklusive Håvard Gimse som også er initiativtaker til prosjektet. Utgivelsen inneholder også feleversjonen av noen slåtter, spilt av Knut selv.

Albumet slippes 9. august på Heilo / Grappa Musikkforlag. I forbindelse med plateslippet blir det konsert med de fleste pianistene i Rauland Kyrkje, Telemark, 10. august. 17. august blir det konsert på Oscarshall under regi av Oslo Kammermusikkfestival.

Vandraren

«Vandraren» er på mange måter et initiativ for å gjøre folkemusikken tilgjengelig for et større publikum. En ekstra motivasjon for Buen er at denne musikken med dype røtter i Telemark blir tolket av unge, håndplukkede utøvere med ulik personlighet, bærende på hver sin musikalske arv. Felles for dem alle er at de enten har vært eller er studenter av Håvard Gimse ved Norges musikkhøgskole. De unge utøvernes forskjellige bakgrunn resulterer i mange ulike innfallsvinkler til stykkene, slik at hver slått får sin egen farge preget av en verden der ulike kulturer smelter sammen.

Albumet inneholder også 9 slåtter av og med Knut Buen. I anledning at Knut Buen spiller noen av sine egne slåtter på hardingfele, medvirker også Finn Kvalem med opplesing av dikt, Kåre Nordstoga med orgelarrangement og Agnes Buen Garnås med kveding i verket "Dei fredlause" (først utgitt 1985). Slåttestev til "Gjermund Haugens minne" er også tatt med, tolket av Gjermund Haugen i arkivopptak.

Knut Buen

Knut Buen er kjent for sin sterke posisjon i hardingfeletradisjonen fra Telemark. Imidlertid er Buen også en av de mest nyskapende og allsidige hardingfelespillerne vi har. Hans første utgivelse kom i 1972, og etter dette står han bak en lang rekke utgivelser blant annet på sitt eget forlag «Buen Kulturverkstad». Hans siste prosjekter viser allsidigheten i Buens virke, her kan nevnes hans bidrag som tekstforfatter på sju låter på Gåtes etterlengtede comeback-album «Svevn» i 2018. Samme år ga han ut «Gamle danser fra Telemark»- runddansmusikk sammen med Håvard Svendsrud trio. Buen ble utnevnt til statsstipendiat i 1989 og ble i 2017 ansatt som professor ved Norges musikkhøgskole.

Frøydis B. Ruud

froydis@grappa.no

Kjetil Bergheim har arrangert hardingfeleslåttene for piano
Albumet "Vandraren- Slåttar for klaver" har intet mindre enn 16 medvirkende pianister.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Tuva Syvertsens dag i «Hver gang vi møtes»22.2.2020 10:07:12 CETPressemelding

Vi nærmer oss avslutningen av årets utgave av TV2s «Hver gang vi møtes», og i denne sesongens nest siste episode er det endelig Tuva Syvertsen sin tur til å bli hyllet. Musikken kan du høre allerede nå. Hør sangene fra Tuva Syvertsens dag her! Tuva Livsdatter Syvertsen er best kjent som felespiller, vokalist og frontfigur i folkemusikk-gruppen Valkyrien Allstars. Høsten 2006 mottok gruppen Grappas debutantpris og ble i 2007 nominert til Spellemann i åpen klasse for albumet Valkyrien Allstars. Albumet solgte til platinaplate i 2008. Tuva og Erik Sollid fra Valkyrien vant Edvard-prisen for årets nykommer i 2015. Valkyrien Allstars har dessuten gitt ut albumene To måner, Ingen hverdag, Farvel slekt og venner, og senest prøv å si noe til meg nå. Tuva også har gitt ut albumet Jazz at Berlin Philharmonic VI: Celtic Roots, et livealbum med Knut Reiersrud, Ale Möller, Eric Bibb, Aly Bain, Fraser Fifield, og Olle Linder. I 2019 kom albumet med rap-duoen Ei Saa Peittää, og Tuva har sammen med As

Frida Ånneviks dag i «Hver gang vi møtes»15.2.2020 08:47:00 CETPressemelding

I dag er det Frida Ånnevik sin store dag i «Hver gang vi møtes» som i år feirer ti år som artist, og for en feiring det skal bli når det er hennes tur til å bli hedret! Musikken kan du høre allerede nå. Hør sangene fra Frida Ånneviks dag her! Det hersker ingen tvil om at Frida er et kjærkomment og etterlengtet tilskudd til «Hver gang vi møtes», som i løpet av sin karriere har etablert seg i som en habil låtskriver, komponist og artist. For Frida startet det med at hun vant Grappas debutantpris i 2009, og at hun året etter slapp debutalbumet Synlige hjerteslag. Samme året vant hun tekstforfatterfondets debutantpris som deles ut av NOPA, og ble med albumet nominert i to kategorier – årets nykommer og viser – til Spellemannprisen 2010. Tre år senere vant hun Spellemannprisen for årets tekstforfatter med albumet Ville ord, og fikk ytterligere to priser i 2016 og 2017 i visekategorien for søsterplatene Her bor og Flyge fra. Frida har dessuten også mottatt Prøysenprisen (blant flere priser),