Et nytt absurdgalleri for en ny tid!

Journalist og tegner Sverre Bjørstad Graff er ute med sitt andre absurde galleri: Nemlig boka Absurdgalleriet 2! Forrige boks første opplag ble revet bort av den dedikerte fansen, som på Facebook teller godt over to hundre tusen! I oppfølgeren har han med seg EN gjestetegner, men det er ikke hvem som helst, det er selveste statsminister Erna Solberg!
Coveret til Absurdgalleriet 2 har blant annet  et moderne bilde av Mona Lisa.
Coveret til Absurdgalleriet 2 har blant annet et moderne bilde av Mona Lisa.

– Jeg føler meg ekstremt heldig som har 218.000 følgere på Facebook! Noen av disse har til og med vært med helt siden den spede starten for snart 20 år siden, jeg kjenner igjen flere av navnene. Å kunne få tilbakemeldinger, morsomme tips og kommentarer er en konstant kilde til inspirasjon og motivasjon. Det føles litt som å være med i verdens største vennegjeng, sier serieskaper Sverre B. Graff som nå er ute med sin andre Absurdgalleriet-bok.

Tegnet i 19 år!
Siden 2001 har Graff tegnet ned ordspill, ideer, og språklige vendinger og laget vitser i sitt eget digitale galleri: Absurdgalleriet!

– Jeg gjør det først og fremst fordi jeg er glad i å tegne og glad i ord. I likhet med fryktelig mange nordmenn kommer jeg også fra en familie glad i ordspill og ordleker. Med absurdgalleriet får jeg kombinert to av mine interesser og lidenskaper: Tegning og språk.

Graff kan bli irritert når han hører noen si at norsk er et fattig språk.
– At norsk ikke rommer de mange mulighetene som for eksempel engelsk. Det mener jeg er tullball. Norsk er et veldig rikt språk! Det er et språk som rommer mye og som har mange muligheter, sier Graff.

En kjent gjestetegner!
Selveste statsminister Erna Solberg har tegnet en hest til den nye Absurdgalleriet-boka!

- Jeg smiler hver gang jeg tenker på det, sier Graff.

Til et av kapitlene i boka skriver han om hvor vanskelig det er å tegne dyr uten å se etter noe. Selv noe så enkelt som en hest kan være utfordrende uten å se etter et bilde.

– I sommer fikk jeg det for meg at det hadde vært kult om selveste Erna Solberg kunne tegnet en hest for å understreke poenget mitt. Heldigvis var statsministeren så sporty at hun tok utfordringen. Jeg fikk hesten samme dag. Det er en fin hest, kanskje til og med bedre enn jeg selv kunne tegnet. Jeg må legge til at jeg har fortalt historien til venner i utlandet, i land med politiske ledere som aldri ville vært like sporty. De var misunnelige og spurte meg hva i alle dager det er med Norge?

Et stort galleri til et stort publikum
Graff har tegnet hele livet, og husker at han drodlet vitser i margen på skrivebøkene fra skoletida. Men det var da han startet å jobbe for startsiden.no at tegningene fikk en stor arena og med dette - et publikum.

– De første årene publiserte jeg syv nye tegninger hver onsdag. Ofte hadde jeg tegnet alle de syv tegningene kvelden før. Jeg kalte serien Absurdgalleriet.

Nå kan han se sin andre bok i serien mellom permer og til salgs over hele landet!
– Å se sine egne tegninger og tekster i bokform er en utrolig tilfredsstillelse. Å bli utgitt på samme forlag som gir ut flere av mine gamle tegneseriefavoritter, gjør meg ekstra stolt og ydmyk. Jeg er såpass gammeldags at jeg føler at det er et ekstra kvalitetsstempel å få noe på papir og ikke bare publisere digitalt. Fordi det er i bokform har jeg kunnet leke enda mer med formatet, i både tekst og tegning. Jeg har for eksempel tegnet inn publikum på flere av sidene. Muligens vil noen venner og kjente bli overrasket over å finne seg selv i boka. Dessuten har boka en tematisk oppbygging der ordspill er samlet. For eksempel er det flere sider med ordspill som går på forhold og samliv, idrett, seler og korona, for å nevne noe. Dessuten er det en egen seksjon med ornitologiske ordspill - perfekt for den fugleinteresserte! Og så var jeg ekstra glad for at jeg fikk lov til å bruke journalisten i meg til å grave fram og skrive rare og absurde historier fra verden rundt oss. Verden er jo helt absurd, dersom man bare ser nøye etter, sier Graff.

Coveret til Absurdgalleriet 2 har blant annet  et moderne bilde av Mona Lisa.
Coveret til Absurdgalleriet 2 har blant annet et moderne bilde av Mona Lisa.
Erna Solberg har en liten gjesterolle i boken.
Sverre Bjørstad Graff er hjernen og pennen bak Absurdgalleriet-bøkene.