Norse Feedback

Et norsk helseteknologiselskap sikrer seg den største leverandøren av måleverktøy i Storbritannia.

Nå kan behandlere i hele Europa og andre deler av verden få tilgang de mest avanserte persontilpassede verktøyene som gir informasjon om den psykiske helsehjelpen de tilbyr virker.
Fra venstre: John Mellor-Clark, Joachim Vie og Christian Moltu. Foto: Norse Feedback

Bakgrunn

Tilgangen til helsepersonell som kan behandle psykiske helseplager øker ikke i takt med befolkningens behov. Persontilpasset avansert teknologi som effektiviserer og forbedrer de psykiske helsetjenestene er et viktig bidrag til å sikre likeverdig tilgang til virksom behandling.

Selskapet Core IMS har utviklet målingsverktøy for å følge med på utkomme av behandling. Målingsverktøyene til Core brukes i stor utstrekning i hele Europa og er oversatt til 30 språk. Norse Feedback tilbyr et moderne, avansert og persontilpasset tilbakemeldingsverktøy. Verktøyet Norse Psykisk Helse og Rus (NPHR) gir pasientene mulighet til å gi behandler informasjon om om hvordan de har det ved hjelp av mobil før behandling starter, underveis og til slutt. Det er tatt i bruk av spesialisthelsetjenesten, 50 kommuner, private tilbydere av psykiske helsetjenester og av nesten alle studenthelsetjenester.

"Turning data into wisdom"

I 2019 innledet selskapene Core IMS og Norse Feedback AS et samarbeid som innebar å prøve ut en kombinasjon av Coreverktøy og NPHR i Storbritannia. Prosjektet kalles "The Blended Model". Det er over 100 000 registrerte britiske behandlere som kan ha behov for tilgang til verktøyene. Utprøvingen viser at kombinasjonen gir mer effektive helsetjenester for den enkelte og et datagrunnlag som kan brukes for å sikre kvaliteten på tjenestene i sin helhet.

Vekst

Det ble etterhvert klart at Norse Feedback AS ønsket å vokse. Investorene var villige til å bidra og 18. april 2023 ble avtalen om oppkjøp av Core IMS inngått.

Christian Moltu, styreleder i Norse Feedback AS sier Mental Health Informatics har kommet over i en ny fase.

- Vekst er nødvendig for at flere skal få tilgang til den nye persontilpassede  teknologien. I mange år har vi vært klare over at vi har for dårlige resultater av psykoterapi. Det å bidra til effektive og virksomme tjenester er særlig viktig i en tid der det ikke blir tilgang til nok fagfolk og behovet for psykiske helsetjenester øker. Vi vil gjøre Norse Feedbacks produkter tilgjengelig for et marked i Storbritannia som allerede opplever stor nytte av å be pasienter om tilbakemeldinger. Nå vil Cores kunder få tilgang til det mest avanserte digitale persontilpassede verktøyet i tillegg til de tradisjonelle verktøyene som hjelper dem å overvåke endringer og utfall i terapi. Samtidig som det utføres behandlingsarbeid samles det inn data som kan brukes for å sikre kvaliteten på tjenestene og fagutvikling. I neste fase vil teknologien også gjøres tilgjengelig for andre markeder i Europa.

Bilder

Om Norse Feedback

Norse Feedback
Hafstadvegen 23-25
6800 Førde

Følg pressemeldinger fra Norse Feedback

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norse Feedback på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norse Feedback