Et av fire innbrudd kunne vært unngått

Antall innbrudd øker kraftig. NHO mener at et av fire innbrudd kan unngås dersom boligen er utstyrt med alarm. – Innbruddsalarm er et av de mest effektive virkemiddel man har mot innbrudd, sier Fagsjef for sikkerhetsbransjen Runar Karlsen i NHO Services.

Den siste tids økning i antall innbrudd, spesielt på Østlandet, har ført til at flere nordmenn har valgt å installere boligalarm. Sector Alarm har de siste årene hatt en sterk vekst, men etter påske er salget av boligalarmer til kunder som ønsker å sikre seg best mulig mot innbrudd mer enn tredoblet.

Preventiv effekt

-En fjerdedel av alle innbrudd kunne vært unngår dersom huset hadde hatt boligalarm. Boligalarm har en preventiv virkning og er et effektivt tiltak for å sikre seg mot innbrudd, sier Runar Karlsen Fagsjef for sikkerhet i NHO Services. Politiets straffesakstall for 2015 viser etter mange år på relativt jevn nivå også en økning i antall anmeldte innbrudd fra bolig på hele 12 prosent.

Våryre nordmenn er naive

Mai er full av langhelger og røde dager. Mange velger å reise bort for å nyte de late dagene i vårsola. Reiseglade nordmenn og utendørslivet kan også føre til økning i antall innbrudd.

-Mange er opptatt av å sikre huset sitt for lengre ferier, men vi ser at langhelger og late utedager også gir økt risiko for innbrudd. Våryre nordmenn er kanskje litt naive og blir litt med løsslupne når det kommer til å låse og sikre boligen, sier administrerende direktør Viggo Skeisvoll i Sector Alarm.

Spesielt Østlandet har den siste tiden merket en økning i antall innbrudd og Viggo Skeisvoll minner folk på å bruke alarmen selv om utflukten er kort.

-Tyvene bruker ofte lang tid på å spane i aktuelle innbruddsområder før de slår til. De er derfor godt klar over nordmenns flere fridager i mai og de vet at mange boliger står tomme. Ta derfor forhåndsregler før du drar bort, er rådet fra Skeisvoll.

Stjeler mens du sover

I dag er det over 425 000 boliger i Norge med boligalarm tilknyttet en alarmstasjon i Norge. Det er imidlertid mange som slår den av om natten, i god tro om innbruddstyver ikke bryter seg inn i boliger med mennesker i. Dette er dessverre ikke tilfellet.

- Mange innbrudd skjer når folk sover. Vi anbefaler derfor å bruke alarmen, ikke bare når du reiser bort, men også når du er hjemme. Alle alarmer kan skreddersys slik at du fritt kan bevege deg selv når alarmen er aktiv, forteller Viggo Skeisvoll.

Han får støtte av Politiførstebetjent Eirik Steen ved Kriminalvakten i Asker og Bærum.

– Det er helt klart at boligalarm har en god effekt når du har den på, sier politiførstebetjenten.

- Det er tydelig at dersom tyvene kan velge, velger de huset uten boligalarm, avslutter administrerende direktør Viggo Skeisvoll i Sector Alarm.