Erfaring vs ambisjon under EM i triatlon i Spania på lørdag!

På lørdag arrangeres det EM i triatlon i Valencia, Spania. Det er fem norske utøvere på startstreken. Spørsmålet er om det er de erfarne OL-utøverne eller de sulte utfordrerne som vil hevde seg i medaljekampen når startskuddet går lørdag ettermiddag.
Lotte Miller under sykkeletappen i Yokohama tidligere i år. Foto: Janos M. Schmidt

Thorn med ambisjoner

Sist helg fikk Vetle Bergsvik Thorn sitt gjennombrudd i VM-serien i Hamburg, og vi kan tenke oss at motivasjonen er stor for å klare en pallplassering under lørdagens europamesterskap. Kun 14 sekunder skilte Thorn fra 1.plassen sist helg, og med så små marginer kan det fort bli stang inn for den sterke triatleten.

Utfordrer

På startstreken står også Casper Stornes, og han er en som ikke liker å tape. Etter seieren i Nice for to uker siden trengte nok Stornes litt mer restitusjon sist helg, selv om han bare var et drøyt minutt bak vinneren.

To sterke damer

Lotte Miller og Solveig Natvig Løvseth er supermotiverte foran helgens EM i Valencia. De har måttet stå over noen konkurranser i påvente av å bli fullvaksinerte, og er nå mer enn klare for å kjempe om en mesterskapstittel.

Løvseth har vist en fantastisk utviklingskurve i år og klatret godt på verdens rankingen. På samme måte som Thorn er hun en solid utfordrer til Lotte Miller som er litt mer rutinert og fikk en flott 24.plass under OL i Tokyo.

Mailbu for resten av eliten

Resten av verdenseliten har samlet seg i Malibu for å kjøre finaleløpet i Super League Triathlon. Det er et sterkt startfelt som skal kjempe om sammenlagt seieren i SL-serien.

Uten mulighet for sammenlagtseier stiller også Gustav Iden og Kristian Blummenfelt, siden de likevel er i USA. De kjørte Ironman70.3 i St. George sist helg hvor Iden ble verdensmester og Blummenfelt fikk problemer på sykkeldelen.

De to norske utøverne elsker å konkurrere mot resten av eliten og det skal bli spennende å se om de vinner selve løpet, selv om de ikke har poeng til å vinne sammenlagt.

Fakta:

Konkurranse: EM

Sted: Valencia, Spania

Type: Olympisk distanse (1500 m svøm, 38 km sykling og 10 km løping)

Herrer: Casper Stornes, Vetle Bergsvik Thorn, Sebastian Wernersen

Damer: Lotte Miller og Solveig Natvig Løvseth

Konkurransen vises på Triathlonlive.tv

Damene starter kl 15.15

Herrene starter kl. 18.00

Konkurranse: Super League Triatlon

Sted: Malibu, USA

Type: Olympisk distance (1500 m svøm, 40 km sykkel og 10 km løping)