Roche Norge

Er det korona eller influensa?

Roche lanserer kombinasjonstest for SARS-CoV-2 og influensa A/B, og en antigentest for hurtig påvisning av SARS-CoV-2.
I mars monterte eksperter fra Roche Diagnostics Norge én av maskinene som har blitt brukt til å teste for koronaviruset i Norge. Nå lanserer selskapet to nye tester: en kombinasjonstest for SARS-CoV-2 og influensa A/B, og en antigentest for hurtig påvisning av SARS-CoV-2.  Foto: Roche.
I mars monterte eksperter fra Roche Diagnostics Norge én av maskinene som har blitt brukt til å teste for koronaviruset i Norge. Nå lanserer selskapet to nye tester: en kombinasjonstest for SARS-CoV-2 og influensa A/B, og en antigentest for hurtig påvisning av SARS-CoV-2. Foto: Roche.

Roche lanserer to nye tester som kan bidra på hver sin måte under korona-pandemien. Den første er en kombinasjonstest - den første kommersielle testen for bruk på automatiserte høykapasitetssystemer - som kan oppdage/påvise SARS-CoV-2 og influensa A og influensa B på samme prøve. Prøven analyseres på et cobas ® 6800 instrument, som allerede brukes til diagnostikk av covid-19 i Norge i dag.

Testen fikk i forrige uke FDA EUA (Emergency Use Authorization) til bruk for å diagnostisere både covid-19 og Influensa A/B. Godkjenningen gjelder også land som godtar CE-merket, og Norge er et av disse landene.

– Med den nærstående influensasesongen, og utfordringen med å skille covid-19 og influensa på symptomer alene, blir denne testen veldig viktig. Nå kan man, med én enkelt test, stille riktig diagnose og gi riktig behandling til pasientene, sier Daniel Malarek, administrerende direktør i Roche Diagnostics Norge.

Han legger til at han håper denne testen også kan bidra til en litt enklere hverdag for de ansatte på laboratoriene og sykehusene når influensasesongen starter.

Instrumentet cobas ® 6800, som det allerede finnes flere av i Norge i dag, kan levere opp til 96 prøvesvar på bare tre timer, eller 384 prøvesvar i løpet av et 8-timers skift (forutsetter maks kapasitet).Roche skalerer opp produksjonen for å prøve å møte så mye av den globale etterspørselen som mulig.

Den andre testen er en hurtigtest, som ikke krever noe instrument og gir svar på 15 minutter. Testenutføres av helsepersonell, og er ment både for de som viser symptomer, og de som ikke viser symptomer på covid-19. I tillegg kan den fungere som primærscreening for personer man mistenker er utsatt for smitte, eller som oppholder seg i høy-risikomiljøer.

– Vi er veldig stolte av å kunne lansere denne testen i slutten av september. Den kan brukes av helsepersonell i mange ulike settinger, og er spesielt nyttig i situasjoner der man er avhengige av raske svar eller ikke har tilgang på laboratorietesting. Ved for eksempel flyplasser, grenseoverganger, cruiseskip og sykehjem kan det være nyttig å få raskt svar på om en person har korona ved hjelp av et testkit. Da vil man raskt kunne iverksette tiltak for å begrense smittespredning, sier Malarek.

Han påpeker at i en situasjon der covid-19-pandemien vedvarer, og helsevesenet fortsetter å være presset, er testing og raske svar svært viktig. Tester som hjelper helsepersonell til  å ta de riktige beslutningene raskt, er avgjørende for å gi riktig pleie og holde smittesituasjonen under kontroll.

Om Roches innsats i pandemien

De siste månedene har forskningen og utviklingen gått i et rasende tempo, for å møte behovene som har kommet som følge av pandemien. Over hele verden har bioteknologiselskaper, myndigheter, helsepersonell og andre gjort sitt ytterste for å kunne bidra i kampen. Som et selskap med både legemidler og diagnostikk har vi i Roche forsøkt å bidra på flere måter:

Roche og Regeneron samarbeider i utviklingen av REGN-COV2 – en utprøvende behandling mot COVID-19-infeksjon
Studieprogrammet inkluderer to kliniske studier i fase 2/3 for behandling av pasienter med COVID-19 og en fase 3-studie for å forhindre COVID-19 hos personer i samme husholdning som smittede.

Les hele pressemeldingen.

Ny korona-analyse haste-godkjent av amerikanske myndigheter for bruk i nødsituasjoner - kommer til Norge
Roche fremskyndet utviklingen av testen for å møte et økende behov for testing av pasienter i forbindelse med utbrudd av pandemien, for slik å kunne bidra til å hindre ytterligere spredning av viruset i en så tidlig fase som mulig.

Legemiddel viste ingen effekt mot COVID-19 assosiert lungebetennelse
I situasjonen vi står i med en global pandemi er det viktig å ha gode data på hva som fungerer og ikke, og sånn sett er denne studien et viktig bidrag til de som behandler pasientene.

Roche lanserer ny test for å påvise COVID-19-antistoffer
Roche lanserer en ny test for å påvise antistoffer hos mennesker som har vært utsatt for COVID-19. Testen vil også bli tilgjengelig i Norge, og kan potensielt bidra til å hjelpe samfunnet på veien tilbake til normalen.

Om cobas SARS-CoV-2 & Influensa A/B testen

cobas ® SARS-CoV-2 & Influensa A/B testen er en multipleks revers transkripsjon polymerasekjedereaksjon (RT-PCR) analyse beregnet for samtidig kvalitativ påvisning og differensiering av SARS-CoV-2, Influensa A-virus og Influensa B-virus. Helsepersonell samler inn prøvemateriale fra pasientens nese og svelg, før denne analyseres på et laboratorie utstyrt med et cobas ® 6800 instrument. Testen er ikke beregnet for å avdekke Influensa C-virus. Testen har en full-prosess negativ kontroll, positiv kontroll og internkontroll. Ved å teste for tre virus samtidig kan laboratoriene jobbe mer effektivt, spare ressurser, og gi rett prøveresultat raskere.

Negative resultater utelukker ikke at pasienten er smittet av SARS-CoV-2 eller influensa, og bør ikke være eneste grunnlaget for videre pasientbehandling. Negative resultater må alltid brukes i kombinasjon med kliniske observasjoner, pasienthistorie og epidemiologisk informasjon.

Om antigentesting

En antigen test kan oppdage proteiner som er strukturelle eller funksjonelle komponenter i et patogen og er således veldig spesifikke for det patogenet. Denne testen vil derfor avgi et “ja/nei”- svar på stedet om patogenet er tilstede i pasientprøven.

Antigentester har ofte veldig høy spesifisitet, men er ikke like sensitive som molekylære tester som kopierer virusets arvestoffer mange ganger for å generere et kvantifiserbart signal/bevis på at viruset er tilstede i en prøve. Negative prøvesvar på antigentesten bør derfor sees på i sammenheng med andre faktorer som nærkontakt med en smittet, symptomer på COVID-19, og ytterligere testing for å fastslå videre forløp.

Caroline Lauritzen
caroline.lauritzen@roche.com

Kathrine Steinvik
kathrine.steinvik@roche.com

Bilder

Om Roche Norge

Roche Norge
Brynsengfaret 6 B

22 78 90 00http://www.roche.no

Roche er en global aktør innen legemidler og diagnostikk med fokus på å fremme vitenskap for å forbedre menneskers liv. Den kombinerte styrken ved å ha legemidler og diagnostikk under ett tak har gjort Roche til et ledende selskap innen helse - en strategi som tar sikte på å tilpasse riktig behandling til hver pasient på best mulig måte.

Roche er verdens største bioteknologiselskap med differensierte medisiner innen onkologi, immunologi, smittsomme sykdommer, øyesykdommer og sykdommer i sentralnervesystemet. Roche er også verdensledende innen in vitro-diagnostikk og vevbasert kreftdiagnostikk, og et foregangsfirma innen diabetesbehandling.

Roche ble grunnlagt i 1896 og fortsetter å jobbe for forebygging, diagnostikk og behandling av sykdommer, samt å bidra til et bærekraftig samfunn. Selskapet har som mål å forbedre pasienttilgangen til medisinske nyvinninger ved å samarbeide med alle relevante interessenter. Mer enn tretti medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verdens helseorganisasjons liste over essensielle medisiner, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamidler og kreftmedisiner. Dessuten har Roche for ellevte år på rad blitt anerkjent som et av de mest bærekraftige selskapene i legemiddelindustrien av Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Roche-gruppen, med hovedkontor i Basel, Sveits, er aktiv i over 100 land og sysselsatte i 2019 rundt 98 000 mennesker over hele verden. I 2019 investerte Roche 11,7 milliarder CHF i forskning og utvikling og omsatte for 61,5 milliarder CHF. Genentech, i USA, er et heleid selskap i Roche-gruppen. Roche er majoritetsaksjonær i Chugai Pharmaceutical, Japan.

For mer informasjon, besøk www.roche.com.