Equinor og KazMunayGas undertegner avtale om felles oljeaktiviteter

Det norske selskapet Equinor og Kasakhstans nasjonale olje- og gasselskap KazMunayGaz undertegnet 24. september 2019 avtale om felles olje- og gassaktiviteter på Kasakhstans territorium.

Bildekilde: KazMunayGas, www.kmg.kz

Dette melder nettsiden til KazMunayGaz.

Senior visepresident for internasjonal forretningsetterretning i Equinor Tore Løseth og administrerende direktør for utvikling i KazMunayGas Dastan Abdulgafarov undertegnet avtalen som åpner for geologiske og geofysiske undersøkelser for vurdering av hydrokarbonpotensialet til Kasakhstans olje- og gassfelt.

"Vi forventer at denne avtalen vil danne grunnlaget for et vellykket samarbeid i fremtiden. Begge selskapene er klare til å vurdere muligheten for at Equinor deltar som en strategisk partner for avtaler om leting og produksjon i Kasakhstan", sa presidenten til KazMunayGas Alik Aidarbayev etter signeringsseremonien.

Bildekilde: KazMunayGas, www.kmg.kz

Talgat M. ZHUMAGULOV
Ministerrådgiver, ambassaden i Kasakhstan i Norge
Oslo 0158 Nedre Vollgate 3, office: +47 2242 0640, cell: +47 4621 4224
zhumagulov.t@mfa.kz, talgatmarat@gmail.com
twitter.com/talgatmarat, facebook.com/talgat.zhumagulov
www.mfa.kz/oslo

Om kasakhstanske soldater som falt i slaget om Nordkalotten15.10.2019 19:41:27 CESTLeserinnlegg

I oktober er det 75 årsdagen for Sovjetunionens Petsamo-Kirkenes operasjon i nordområdene. Denne er en viktig milepæl i andre verdenskrigs historie fordi den faktisk markerte slutten på krigen i den sovjetiske delen av Arktis og markerte begynnelsen på frigjøringen av Norge. Det er utvilsomt at kasakhstanerne som tappert kjempet på alle krigsfronter, ga sitt verdige bidrag til frigjøringen av nordområdene.

Man bør følge med på Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri; olje og gass er fremdeles trygge for investorene, sier en norsk studie11.9.2019 14:00:05 CESTPressemelding

Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri er potensielle vekstsektorer, og olje og gass er fortsatt et sikkert valg for investorer ifølge den siste rapporten fra Norwegian International Business Project. Rapporten gir potensielle investorer en oversikt over Kasakhstan og landets mest lovende bransjer.

Kasakhstan markerer den internasjonale dagen mot atomprøvesprengninger med en ikke-spredningspris10.9.2019 14:36:05 CESTPressemelding

Kasakstans første president Nursultan Nazarbayev overrakte Nazarbayevprisen for en atomvåpenfri verden og global sikkerhet til slektningene til tidligere generaldirektør for Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) Yukiya Amano som gikk bort i juli 2019, og til leder for Organisasjonen for prøvestansavtalen (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation, CTBTO) Lassina Zerbo i byen Nur-Sultan. Nazarbayevprisen ble opprettet i 2016 og tildeles kjente personer for deres bidrag til atomnedrustning og global sikkerhet. Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev berømmet Amanos og Zerbos betydelige innsats for ikke-spredning og sikkerhet. "Som leder for IAEA spilte Yukiya Amano en nøkkelrolle i opprettelsen av brenselbanken for lavt anriket uran i Kasakhstan og bidro til lønsingen av de kjernefysiske problemstillingene rundt Iran. Aktivitetene og innsatsen til Lassina Zerbo har resultert i opprettelsen av det internasjonale overvåkingsnettverket for Prøvestansavtalen. Han tok også i