Enovastøtte til elektriske veger
- Veitrafikken står for 18 prosent av Norges klimagassutslipp. Derfor er det avgjørende at vi utvikler teknologi som bidrar til utslippskutt på våre veier. Dynamisk induktiv lading er en ung teknologi som vil gi oss verdifull kunnskap om vegen videre. Enova støtter de som går foran og vi vil følge prosjektet med interesse, sier Marie Tranaas Skjærvik, markedssjef i Enova.
Grave ned infrastruktur
Induktiv lading er en teknologi hvor strøm overføres trådløst fra et felt under veidekket og til én eller flere mottakere i kjøretøyet ved hjelp av induksjon. Når kjøretøyet er i fart, kalles det dynamisk induktiv lading. Testområdet for piloten blir på Sandmoen bussdepot sør for Trondheim. Inne på depotområdet skal infrastruktur graves ned i veien slik at to testbusser kan kjøre ruten gjennom en hel vinter. Pilotprosjektet vil gi kunnskap om hvordan funksjonaliteten og holdbarheten til dynamisk induktiv lading er i kalde og våte klimatiske forhold
-Samtidig vil prosjektet gi god kunnskap om bruk av effekt og eventuelle strålingslekkasjer, sier Skjærvik.
Metrolinjene neste
41 % av alle påstigninger i Trondheimsområdet skjer på en av AtBs metrolinjer. Dette er sentrale, langtgående busslinjer som kjøres intensivt og som bruker mye energi. En av utfordringene har vært nettopp hvordan disse store bussene skal lades.
-Lykkes vi med pilotprosjektet, vil ikke metrobussene trenge like store batteripakker. Vi slipper høy ladeeffekt på ladestasjonene og vi vil få lavere driftskostnader, sier Pål Revheim, seniorrådgiver teknologi og forretningsutvikling i AtB.
-Gleder oss til å komme i gang
Pilotprosjektet drives av Trøndelag fylkeskommune, AtB og Miljøpakken. Miljøpakken er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune. Ambisjonen mellom de tre partene er høye: Alle busser i stor-Trondheim skal være utslippsfrie fra oppstart av ny kontraktsperiode i 2029.
– Dette er veldig spennende, og vi gleder oss til å komme i gang med pilotprosjektet. Vi har lenge jobbet for å tilrettelegge for miljøvennlige løsninger, og lading undervegs kan være nødvendig for å få elektrifisert disse viktige metrolinjene, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.
Innovasjon på internasjonalt nivå
Det er få elektriske veier med dynamisk induktiv lading i verden. Den nærmeste testbanen ligger på Gotland i Sverige. Prosjektet i Trondheim representerer innovasjon på internasjonalt nivå og det knytter seg derfor stor interesse til erfaringene fra prosjektet.
-Både Trøndelag fylkeskommune og AtB har god tradisjon for å dele informasjon om de prosjektene de gjennomfører. Deling av informasjon vil gi et bedre beslutningsgrunnlag for aktører som vurderer dynamisk induktiv lading, noe som igjen kan forhindre kostbare feilinvesteringer, sier Skjærvik.
-Kollektivtransporten skal bli utslippsfri, da må vi tenke innovativt og teste ut ny teknologi. Lading av kjøretøy direkte gjennom veien er en spennende idé som både bidrar til omstilling, reduserer belastningen på strømnettet og bidrar til kostnadsreduksjoner for kollektivselskapene. Alt dette er viktig å få til i omstillingen vi skal gjennom, og jeg vil rose AtB for at de tenker innovativt og tester ut denne nye teknologien, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Nøkkelord
Kontakter
Marie Tranaas SkjærvikOmrådeleder Landtransport
Tel:+47 411 47 026marie.tranaas.skjaervik@enova.noKonrad PützDirektør for samferdselTrøndelag fylkeskommune
Tel:+47 936 22 482konpt@trondelagfylke.noGrethe OpsalDirektør marked og kommunikasjonAtB
Tel:+47 924 71 195grethe.opsal@atb.noBilder
Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har vel 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Rekordtildeling for norsk tungtransport: - Nå øker Enova tempoet mot nullutslipp18.4.2024 18:01:58 CEST | Pressemelding
Over 100 søkere fikk i dag gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp. – Nå ruller omstillingen, sier Astrid Lilliestråle, direktør for teknologi- og markedsutvikling i Enova.
Enova hever ambisjonsnivået til å støtte norske nullutslippsskip: - En milepæl for maritim sektor16.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mye har skjedd i den grønne omstillinga av maritim næring de siste årene, men investeringer i batteridrevne nullutslippsskip går ikke raskt nok. Nå lanserer Enova et nytt støtteprogram for å gjøre nullutslipp mulig for flere.
- Nå har den grønne omstillingen virkelig fått fart11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fire millioner færre flyreiser fra Trondheim til Oslo. Eller nesten 200 000 fossilbiler fjernet fra biltrafikken. Det er utslippskuttet som ble muliggjort med støtte fra Enova i 2023, viser årsresultatet til statsforetaket som skal hjelpe Norge å nå sine klimamål.
105 millioner kroner i støtte til utslippsfrie anleggsmaskiner og mobile ladestasjoner4.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Elektrifiseringen av anleggsmaskiner og byggeplasser i Norge har vært økende over tid. Nye tildelinger på to støtteprogrammer for utslippsfrie løsninger gir markedet mulighet til å dreie driften i en mer klimavennlig retning.
Enova har fått ny tilleggsavtale med Klima- og miljødepartementet18.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Klima- og miljødepartementet (KLD) og Enova har nylig signert en tilleggsavtale til avtalen om forvaltning av midlene fra Klima- og energifondet etter en markant økning i budsjettrammen fra og med 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom