Enova lanserer støtte til elvarebil

Nå kan bedrifter få støtte til å kjøpe elektriske varebiler.
En etterlengtet støtteordning fra Enova er nå på plass (foto: Norsk elbilforening).

- Det er et stort potensial for vekst i andel elektriske varebiler. De er mye billigere i drift enn varebiler som går på diesel, så her er det penger å spare samtidig som bedrifter kutter utslipp, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Enova-støtteordningen blir lansert 27. august og gis gjennom Enova for å kutte klimagassutslipp i næringstransporten. Hittil i år utgjør elektriske varebiler kun 5 prosent av nybilsalget av varebiler, mot 44 prosent i personbilmarkedet.

Billig i drift

Elektriske varebiler er billigere i drift enn fossilbiler, men koster mer å kjøpe. Engangsavgiften på varebiler er lav, og momsfritaket, som har gjort elbiler populære hos privatpersoner, fungerer dessuten ikke som et incentiv for bedriftsmarkedet. Derfor er det behov andre grep for varebiler. Til nå har utvalget av elvarebiler også vært begrenset, men dette er i ferd med å endre seg. Flere store flåteaktører, som Posten, har derfor startet satsingen på elvarebiler.

Enova gir nå inntil 50 000 kroner,- i støtte basert på bilens motorytelse, og 5000 kroner,- for lader. Med denne støtteordningen ønsker Enova å sette fart på elektrifiseringen av varebilmarkedet.

- Støtteordningen er etterlengtet, og helt nødvendig for at vi skal nå Stortingets mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025. Norge er verdensmester på elbil, det må også omfatte varebiler, sier Christina Bu.

Støttesatsene

For å kvalifisere til støtte, må man huske å søke før man kjøper elvarebil. For å få støtte må kjøretøyet være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg, og gjelder kun ved førstegangsregistering av bilen.

Støttetilbudet har standardsatser basert på bilens motorytelse:

Motorytelse (hk) Maks effekt per halvtime (kW) Støtte
< 80 hk < 60 kW 15 000 kr
80-120 hk 60-90 kW 25 000 kr
>120 hk > 90 kW 50 000 kr

De fullstendige kriteriene for støtteprogrammet finner du på Enovas nettsider.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening).

Vi har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.