Enova endrer støtten for batteri i fartøy
-Det har vært et markant taktskifte når det gjelder batteri i fartøy de siste 2-3 årene og særlig innenfor havbruk. Nå er batteriløsninger det foretrukne valget i slike fartøy og det er etablert gode verdikjeder som sikrer utvikling. Enovas oppgave om å bidra til markedsendring på dette området er dermed fullført, sier markedssjef Rune Holmen i Enova.
Støtteprogrammet Batteri i fartøy
Enova har støttet batteriinstallasjon siden 2015 og lanserte programmet Batteri i fartøy i 2020. Støtteprogrammet skal bidra til markedsendring hvor batteriløsninger blir det foretrukne valget fremfor fossil framdrift. Kriteriene for programmet er hele tiden justert i takt med markedsutviklingen. Programmet ble første gang justert i 2021 hvor PSV (forsyningsskip) ble tatt ut av støtteordningen. Fra 2021 ble programmet rettet mot havbruk og fiske, og i 2022 ble det satt en grense på 10 millioner kroner per tilsagn som spisset satsingen mot de minste fartøyene.
-Det er en sterk vilje og evne i næringa til å gjøre kloke klimavalg. Interessen for å gå over til batteriløsning ombord har vært formidabel. Nå ser vi at leverandører leverer havbruksbåter med plug-in hybrid som standard løsning. Det er en klar indikasjon på at markedet har endret seg til fordel for batteriløsninger, sier Holmen.
Enova har siden oppstarten i 2020 gitt 1250 millioner kroner i tilsagn gjennom støtteprogrammet Batteri i fartøy.
Se figur/bilde under for hvordan støtten fordeler seg på fartøysegment.
Holmen påpeker at selv om havbruksfartøy avvikles fra Batteri i fartøy kan de fortsatt søke om støtte gjennom andre program som Elektrifisering av sjøtransport.
-Elektrifisering av sjøtransport er et program hvor prosjektene rangeres etter innovasjonsgrad, kostnadseffektivitet og spredningspotensial. Disse prosjektene skal inneholde mer enn kun installasjon av batteri.Dette betyr at de mest innovative prosjektene fra dette fartøysegmentet fortsatt kan søke støtte, sier Holmen.
Fiskefartøy henger etter
Men fortsatt henger den andre fartøytypen, fiskebåten, etter. Så langt er det kun 38 fartøy av en flåte på ca. 6000 fiskefartøy som har fått støtte til å ta i bruk batterier. Årsaken til dette er trolig at en stor andel av fiskeflåten er små, eldre båter med lav brukstid og med konvensjonell teknologi om bord.
-Vi ser en begynnende trend i at de mindre fartøyene byttes ut med større fiskefartøy. Vi har fått inn søknader på fiskefartøy over 28 meter nå i vinter, og dette ser vi som et tegn på at også dette markedet er i bevegelse mot batteriløsninger. Derfor er det svært viktig at vi går inn med midler for å bygge opp under også dette markedet. Det vil bidra til å få ned utslippene fra flåten og skape en mer energi- og klimaeffektiv skipsfart langs norskekysten, avslutter Holmen.
Fristen for å søke støtte til batteriløsning i havbruksfartøy er tirsdag 7.mars 2023 kl.12:00
Nøkkelord
Kontakter
Eiliv FlaknePressesjef/Head of media
Tel:+47 950 66 565eiliv.flakne@enova.noRune HolmenMarkedssjef
Tel:+47 926 40 927rune.holmen@enova.noBilder

Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 75 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Enovastøtte til elektriske veger8.3.2023 10:30:00 CET | Pressemelding
Kollektivselskapet AtB og Trøndelag fylkeskommune skal teste ut elektriske veger i Trondheim de neste årene. Målet med pilotprosjektet er å kunne tilby dynamisk induktiv lading i vegbanen slik at kjøretøy kan lades i fart. Dersom pilotprosjektet lykkes, kan det bety at flere busslinjer i Trondheim elektrifiseres. Enova støtter prosjektet med 6,4 millioner kroner.
Skal produsere aluminium utslippsfritt2.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Hydro Aluminum AS tar neste steg i utviklingen av en ny metode for å produsere aluminium utslippsfritt. Produksjonsteknologien, som kalles HalZero, skal testes ut på Herøya i Porsgrunn de neste årene. Enova går inn med 141 millioner kroner i støtte til prosjektet
Removr skal fjerne CO₂ direkte fra lufta28.2.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Det norske selskapet Removr skal utvikle og teste en miljøvennlig teknologi som skal fjerne CO₂ direkte fra lufta. Piloten blir den første av sitt slag på Technology Centre Mongstad. Enova går inn med 36,3 millioner kroner i støtte.
Enovastøtte til karbonfangstanlegg i Øygarden26.2.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Selskapet CCB Energy Management skal vurdere å bygge et rense- og flytendegjøringsanlegg for CO2 i Energiparken i Øygarden. Prosjektet skal bidra til å utvikle en løsning som vil kutte kostnadene for rensing og flytendegjøring av CO2 fra flere produsenter, før den går til lagring. Enova støtter forprosjektet med 10 millioner kroner.
Noe skurrer i kraftdebatten – noe fundamentalt21.2.2023 12:23:38 CET | Kronikk
Hvor stort blir egentlig kraftbehovet fremover dersom kostnaden for ny, fornybar kraft skal ligge til grunn for de nye industriprosjektene?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom