Enorm økning i bilberginger

Bruken av veihjelp og bilberging øker kraftig i Norge, viser forsikringstall. I sommer kan det bli mer biltrøbbel på utenlandsferie også.
For dårlig oppfølging av serviceintervaller og oljeskift gjør at mange nordmenn får alvorlig motortrøbbel på utenlandsferie, ifølge forsikringsselskapet If. (Foto: If)

I fjor var det 252 600 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det er en økning på 20,7 prosent – 43 170 oppdrag – fra året før. I første kvartal i år var det 65 500 bilredninger.

– Folk trenger rett og slett mer hjelp med bilen når de er på veien, og tallet på slike oppdrag øker bare år for år, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Fra 2019 til i fjor har behovet for veihjelp og bilberging over forsikringen steget med 31 prosent.

– Under koronaperioden har mange vært på norgesferie og trengt veiassistanse her i landet. I sommer regner vi med at behovet for bilberging og veihjelp fra nordmenn på ferietur i Norden og Europa kommer til å stige betraktelig, sier Clementz.

Veihjelp del av forsikringen

– Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper. Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil, sier Clementz.

Med flere elbiler på veiene er det en økning i behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.

– Når en del norske biler nå skal kjøre på Autobahn i Tyskland, regner vi i If med mange fortvilte telefoner. Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. For tøff, sier Clementz.

Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If. Selskapet har forsikret hver femte bil i Norge, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

Har ikke fulgt servicen

– Hver sommer får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at familiebilen bryter sammen på Autobahn, sier Clementz.

Sørg for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur. Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)