Enkelt å velge norske blomster til påske!
Fra 2020 har Matmerk åpnet for et pilotprosjekt for å teste ut merking av blomster med Nyt Norge. Nå har norske gartnerier og blomstergrossister kastet seg rundt, levert dokumentasjon som trengs og starter med å merke tulipaner med Nyt Norge allerede til påske.
- Å velge norske blomster til påske, er et viktig bidrag til å sikre arbeidsplasser og omsetning både blant de som produserer norske blomster og prydplanter, og de som selger dem. Dessuten lyser jo norske blomster opp i en usikker tid. Min oppfordring til forbrukerne er: Spør etter norske blomster, spør etter norske planter og sjekk ut noen av de mange nettleveringsløsningene som finnes. Norske tulipaner står høyt på min ønskeliste til påske, sier statsråd Bollestad.
Hun markerte at det nå åpnes for å merke blomster med Nyt Norge på sin lokale blomsterbutikk i Oslo.
- Dette er første gang Nyt Norge kan brukes på andre produkter enn mat og drikke. Og jeg er imponert over hvor raskt bransjen har snudd seg rundt og klart å levere, sier Nina Sundqvist, administrened direktør i Matmerk. - Kravene til merking er omtrent de samme, veksttid i Norge, pakket i Norge og fra produsenter som kan dokumentere at de følger strenge norske regler. For oss er det alltid viktig at verdiskapingen ligger igjen i Norge, og det er ikke minst viktig i en næring i sterk konkurranse med import. Velger du Nyt Norge, så bidrar du til arbeidsplasser over hele Norge, avslutter Sundqvist.
- Jeg tør påstå at norske gartnere produserer noen av verdens fineste og mest bærekraftige blomster og planter. Når det nå blir lettere for forbruker å velge norsk, ved å se etter Nyt Norge-merket, forventer vi positive ringvirkninger for hele norsk gartnernæring. Nyt Norge-merket er et kvalitetsstempel og dette fortjener forbrukerne å vite om, sier Katrine Røed Meberg, generalsekretær i Norsk Gartnerforbund.
Pilotprosjektet kommer i gang etter initiativ fra Norsk Gartnerforbund og Matmerk. Målet er å øke salget av norske blomster og prydplanter gjennom å gjøre det enklere for forbrukerne å finne norske produkter i butikken.Piloten går gjennom to år (2020 og 2021), og det vil underveis måles om kundene har lagt merke til og har preferanse for planter med Nyt Norge-merket. Flere blomster og planteskolevarer vil merkes med Nyt Norge gjennom året.
Nøkkelord
Kontakter
Katrine Røed Meberg,
Generalsekretær Norsk Gartnerforbund
Telefonnummer: 936 52 513
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder
Lenker
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder21.11.2024 10:38:42 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
Stem frem vinneren av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 202418.10.2024 10:12:09 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skal i år gå til en formidler av norsk sjømat. Fire finalister er valgt ut, og nå kan publikum stemme frem sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom