Enkelt å velge norske blomster til påske!

Fra 2020 har Matmerk åpnet for et pilotprosjekt for å merke blomster med Nyt Norge. - Nå er det ekstra viktig at vi støtter norske gartnerier og blomsterbutikker. Derfor er det flott at Nyt Norge-merket kommer på tulipanbuketten til påske. Det gjør det enkelt å velge norske blomster, og det kan gjøre en stor forskjell i disse tider, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.
Landbruks- og matminister Olaug Bollestad oppfordrer til å kjøpe blomster merket med Nyt Norge. Foto: Landbruks- og matdepartementet.

Fra 2020 har Matmerk åpnet for et pilotprosjekt for å teste ut merking av blomster med Nyt Norge. Nå har norske gartnerier og blomstergrossister kastet seg rundt, levert dokumentasjon som trengs og starter med å merke tulipaner med Nyt Norge allerede til påske.

- Å velge norske blomster til påske, er et viktig bidrag til å sikre arbeidsplasser og omsetning både blant de som produserer norske blomster og prydplanter, og de som selger dem. Dessuten lyser jo norske blomster opp i en usikker tid. Min oppfordring til forbrukerne er: Spør etter norske blomster, spør etter norske planter og sjekk ut noen av de mange nettleveringsløsningene som finnes. Norske tulipaner står høyt på min ønskeliste til påske, sier statsråd Bollestad.

Hun markerte at det nå åpnes for å merke blomster med Nyt Norge på sin lokale blomsterbutikk i Oslo.

- Dette er første gang Nyt Norge kan brukes på andre produkter enn mat og drikke. Og jeg er imponert over hvor raskt bransjen har snudd seg rundt og klart å levere, sier Nina Sundqvist, administrened direktør i Matmerk. - Kravene til merking er omtrent de samme, veksttid i Norge, pakket i Norge og fra produsenter som kan dokumentere at de følger strenge norske regler. For oss er det alltid viktig at verdiskapingen ligger igjen i Norge, og det er ikke minst viktig i en næring i sterk konkurranse med import. Velger du Nyt Norge, så bidrar du til arbeidsplasser over hele Norge, avslutter Sundqvist.

- Jeg tør påstå at norske gartnere produserer noen av verdens fineste og mest bærekraftige blomster og planter. Når det nå blir lettere for forbruker å velge norsk, ved å se etter Nyt Norge-merket, forventer vi positive ringvirkninger for hele norsk gartnernæring. Nyt Norge-merket er et kvalitetsstempel og dette fortjener forbrukerne å vite om, sier Katrine Røed Meberg, generalsekretær i Norsk Gartnerforbund.

Pilotprosjektet kommer i gang etter initiativ fra Norsk Gartnerforbund og Matmerk. Målet er å øke salget av norske blomster og prydplanter gjennom å gjøre det enklere for forbrukerne å finne norske produkter i butikken.Piloten går gjennom to år (2020 og 2021), og det vil underveis måles om kundene har lagt merke til og har preferanse for planter med Nyt Norge-merket. Flere blomster og planteskolevarer vil merkes med Nyt Norge gjennom året.

Katrine Røed Meberg,
Generalsekretær Norsk Gartnerforbund
Telefonnummer: 936 52 513

F. v Tove Ladstein Norges Gartnerforbund, Administrerende direktør i Mester Grønn Erling Ølstad, Landbruks- og matminister Olaug Bollestad og administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk Nina Sundqvist. Foto: Landbruks- og matdepartementet.
Norske tulipaner skal merkes med Nyt Norge til påske. Foto: www.obp.no
Produksjon av norske tulipaner i veksthus. Foto: www.obp.no