VisitDenmark Norge

Enkelt å ta grønne valg som turist i Danmark

VisitDenmark deltar i "Sustainable Travel: Where Next?". En helt ny dokumentarserie laget av Sustainable Travel International. Serien fremhever hvordan den globale reise- og reiselivssektoren tar grep for å beskytte planeten vår og dens dyrebare destinasjoner. I en av seksjonene viser VisitDenmark frem sitt bærekraftsarbeid som et slikt eksempel. Dokumentarserien har premiere 27. september, dagen FN har etablert som verdens turismedag. I serien kan du se den viktige rollen turisme spiller for bærekraftig utvikling.

Tur på stranden i Hvide Sande, foto: Mikkel Heriba

Dokumentarserien "Sustainable Travel: Where Next?" tar seerne med på en annerledes reise og utforsker bærekraftsinitiativer som endrer turismen rundt om i verden. Serien er en samling av 16 korte dokumentarfilmer, som hver fremhever et turistmål eller en organisasjon. Serien inneholder oppløftende historier om bevaring, fornyelse, inkludering, myndiggjøring og motstandskraft. De siste årene har bevisstheten om virkningene av turisme nådd et rekordhøyt nivå, og reisende har blitt mer bevisste på byrden som den tradisjonelle modellen for turisme legger på sensitive steder og overbesøkte lokalsamfunn.

I episoden av dokumentarserien om Danmark vises det hvor enkelt det er å ta grønne valg innen mat, reise, opplevelser og overnatting når man er turist i landet. Sykling er et av de åpenbare grønne valgene du kan ta som turist i Danmark. Et annet grønt valg er Greenkayak, hvor du låner en kajakk gratis. Greenkayaks motkrav er at du plukker søppel fra vannet og deler historien din på sosiale medier. Hvis du liker å nyte en by fra vannet, er GoBoats leiebåter et annet grønt valg du kan ta.

I Danmark er du aldri langt fra kysten. Uansett hvor du er i landet er det ikke mer enn 52 km til kysten. Det er mange strender og langs landets 7000 km lange kystlinje kan du nyte endeløse promenader. Hvis du vil, kan du også hjelpe den frivillige organisasjonen OMHU: med å plukke opp plast som er skylt i land på strendene. Plast som deretter resirkuleres. Å spise lokalt dyrket mat har blitt en trend og nesten en selvfølge i Danmark. Et godt eksempel på dette er Østergro tak-dyrking i København, hvor et 600 kvadratmeter stort takareal er forvandlet til en grønn oase. Der dyrkes grønnsaker, krydder og blomster økologisk av frivillige som bor i nærheten. I forbindelse med dette har takrestauranten Gro Spiseri dukket opp.

De bærekraftige levemåtene som Danmark viser i dokumentarserien er bare noen av de mange små og store underverk du kan oppleve i Danmark.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Gleden ved å ta grønne valg i Danmark

Om VisitDenmark Norge

VisitDenmark Norge
Tollbugata 8

Følg pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VisitDenmark Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VisitDenmark Norge

Dronning Margrethe fortsetter sitt kunstneriske virke14.3.2024 12:10:43 CET | Pressemelding

Denne sommeren markerer den niende gangen Dronning Margrethe tar på seg oppgaven med å designe scenografien og kostymene til en ballettforestilling som settes opp i Tivoli mitt i København. Forestillingen er basert på Hans Christian Andersens fortelling "Kloss Hans", med den anerkjente komponisten og dirigenten Philip Faber. Den prisbelønte koreografen og solisten fra Den Kongelige Danske Ballett, Tobias Praetorius, har ansvaret for koreografien. Balletten har premiere den 22. juni 2024 på Tivolis Pantomimeteater.