Enighet i meklingen mellom Parat og Virke

Det er oppnådd enighet i meklingen mellom Parat og Virke for ansatte i varehandel og service. Parats forhandlingsleder, Kjell Morten Aune, sier arbeidsgiver har akseptert flere viktige krav i meklingen.

Parats forhandlingsleder sier enigheten innebærer en ramme i tråd med resultatet fra frontfaget, og samlet sett gir avtalen gir en reallønnsutvikling for medlemmene.

– Vi har fått gjennomslag for kravene en lønnsramme i tråd med frontfaget. Koronasituasjonen og hensynet til jobben med å sikre medlemmene en jobb å gå til tatt i så er vi relativt fornøyd med resultatet av oppgjøret, der vi sikrer norske arbeidstakere en stabil kjøpekraft, sier Aune.

Han sier at avtalen også innebærer at arbeidsgiver vil forskuttere sykepenger på samme måte som ble oppnådd i frontfaget.

– Vi har fått aksept for at bedrifter ikke skal ha mulighet til å forskjellsbehandle arbeidstakere når det gjelder forskuttering av sykepenger, sier Aune.

Det er ifølge Aune også oppnådd enighet om nye bestemmelser om bærekraft og samarbeid. Bedre bestemmelser for å bidra til opplæring på arbeidsplassen og andre endringer av mer redaksjonell karakter.

I tarifforhandlingene om funksjonæravtalen med arbeidsgiverorganisasjonen Virke, har arbeidstakerorganisasjonene Handel og Kontor (LO) i tillegg til Parat (YS) forhandlet på vegne av sine medlemmer. Parat har forhandlet for medlemsgrupper i Bama, Carlsen Fritzøe, Lekolar, Maxbo, Malorama, Montér, , Optimera, Lyse, Norgesgruppen m.fl.