Enighet i godsoppgjøret – Dette ble resultatet

Lastebilsjåførene kom frem til en enighet med arbeidsgiverne forhandlinger. Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er fornøyd med resultatet.

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Jonas Ruud

Onsdag 11. mai kom Yrkestrafikkforbundet til enighet i lønnsforhandlingene med Norges Lastebileierforbund og NHO Logistikk og Transport. Oppgjøret vil med dette ikke havne på Riksmeklerens bord.

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er fornøyd med løsningen partene kom frem til.

- Vi har gjennomslag for at lønnssystemet på langtransport harmoniseres med avlønningen på nærtransport. Vi har fått et godt økonomisk oppgjør, hvor blant annet minstelønnssatsene øker med kr 11 i 2022. I tillegg har vi fått inn bestemmelser om dekking av arbeidstøy og vernebriller, konkluderer Jæger.

Yrkestrafikkforbundet forhandler sammen med Fellesforbundet, med Norges Lastebileierforbund og NHO Logistikk og Transport på arbeidsgiversiden.

Her kan du lese om detaljene i årets oppgjør

Her kan du lese om kravene til lastebilsjåførene

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har over 12.500 medlemmer i transportbransjen.

Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.