Enighet i EU om hvilke krav som skal stilles til Google og Facebook

– DSA, forordningen for digitale tjenester, er det første helhetlige forsøket på å regulere en global digital offentlighet, og kan bli like viktig for ytringsfriheten som GDPR er blitt for personvernet, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
DSA omfatter online-plattformer for varer, tjenester og innhold, og inkluderer søkemotorer, internettilbydere, sosiale medier og øvrige tjenester der brukere publiserer innlegg.
Forbudt å målrette markedsføring mot mindreårige
Utgangspunktet for DSA er at det som er ulovlig offline, også skal være ulovlig online. Det blir blant annet forbudt å målrette markedsføring mot mindreårige. Det blir også forbudt med såkalte «darkpatterns», metoder for å manipulere brukere til å ta valg som primært er i plattformselskapets interesse. Krav til åpenhet er et sentralt prinsipp i forordningen.
– Det er på høy tid at brukerne får bedre oversikt over hvilke data selskapene har og hvordan disse brukes for å målrette innhold og annonser. Særlig de største plattformselskapene har svært god innsikt i brukernes interesser og vaner, sier Velsand.
DSA vil sikre EU innsyn i algoritmene til de største plattformene, og på den måten motvirke tilfeller der algoritmer bidrar til økt spredning av desinformasjon.
DSA skal minske avstanden mellom bruker og plattform
Håndhevingen av DSA skal deles mellom myndighetene i landet der tjenesten er etablert og landet der tjenesten brukes. Et norsk forvaltningsorgan eller en domstol kan gi pålegg om å fjerne innhold som er ulovlig etter norsk lov.
– DSA vil gjøre avstanden mellom bruker og plattform mindre. En norsk bruker som blir utsatt for ulovlige ytringer, skal få fjernet innlegget raskere. Samtidig får brukere som opplever at plattformen sletter innlegg vilkårlig, en reell klagebehandling, sier Velsand.
For å få dette til, skal det etableres nasjonale ordninger, både for varsling av ulovlig innhold og en tvisteløsningsordning som skal motvirke at plattformene tar ned mer innhold enn brukervilkårene tilsier. En nasjonal koordinator for digitale tjenester skal ha ansvar for å håndheve DSA nasjonalt, og sertifisere varslere og tvisteløsningsordninger. Det er foreløpig ikke avklart hvordan dette blir organisert i Norge.
Plattformene pålegges å ta hensyn til pressefriheten
Medietilsynet har arbeidet for å få inn i DSA at plattformene ikke skal kunne overprøve redaksjonelle beslutninger av hensyn til ytringsfriheten. Det resulterte i et kompromiss, der EU pålegger plattformene å ta inn hensynet til pressefriheten som en del av brukervilkårene.
– EU landet på det nest beste resultatet. Vi håper dialogen mellom norske medier og plattformene vil gi enda bedre sikkerhet for mediene. I tillegg gir DSA norske medier mulighet til å klage på inngrep i pressefriheten, som kan skape presedens for plattformenes moderering av redaksjonelt innhold, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomien 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
