Enighet i de innledende lønnsforhandlingene i Spekter

-Jeg er fornøyd med at Spekter har blitt enig med LO, Unio, SAN og YS i de innledende sentrale forhandlingene. Nå skal det forhandles videre lokalt i den enkelte virksomhet. Spektermedlemmene har ambisjoner om å få til gode løsninger innen normen fra frontfaget, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

For Unio og SANs medlemmer skal alle lønnstillegg forhandles lokalt i den enkelte virksomhet.

Det er enighet med LO og YS om at det gis et generelt lønnstillegg på kr. 4 388 i året til deres medlemmer, og at arbeidstakere som tjener 455 967 og lavere pr. år gis et ytterligere lønnstillegg på kr 1 950. Det skal også gjennomføres lokale forhandlinger for medlemmer i LO og YS i den enkelte virksomhet.

Fristene for å gjennomføre lokale forhandlinger i de ulike medlemsvirksomhetene i Spekter er fastsatt til ulike datoer i perioden fram til begynnelsen av juni.

Med Akademikerne er det avtalt innledende sentrale forhandlinger fredag 16. april.

Sykehusforhandlinger fra begynnelsen av mai

For sykehusene er det avtalt et eget forhandlingsløp. Det blir sentrale forhandlinger med Norsk Sykepleierforbund 6. mai, med forbund i LO og YS 10. mai og med Den norske legeforening 20. mai. Forhandlingsdatoer med andre fagforbund avtales senere, og det skal også forhandles lokalt i de enkelte helseforetak.

Kulturstreiken: - Spekter tilbyr livsvarig og kjønnsnøytral pensjon20.10.2021 23:02:25 CEST | Pressemelding

- Det er svært beklagelig og trist at partene heller ikke denne gang lyktes å finne frem til en løsning på denne streiken. Spekter og våre scenekunstmedlemmer er villige til å strekke oss så langt som mulig for å komme LO i møte, derfor har vi nå etter at meklingen ikke førte frem oversendt et tilbud til LO Stat om at det fra 1. april 2022 innføres en livsvarig og kjønnsnøytral tjenestepensjonsordning, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Kulturstreiken: Feil om frilansere og kvinnediskriminering fra LO23.9.2021 13:11:41 CEST | Pressemelding

- Når vel 40 prosent av lønnskostnadene i scenekunstsektoren er lønn til frilansere, sier det seg selv at frilanserne må ha en like god pensjonsordning som de fast ansatte. LO tar grundig feil når de hevder at frilansere får god pensjon med en hybridordning. Loven som regulerer ordningen LO nå streiker for å få, er klar på at man mister den opptjente pensjonsbeholdningen hvis arbeidsforholdet er kortere enn 12 måneder, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.