Enighet i de innledende lønnsforhandlingene i Spekter

-Jeg er fornøyd med at Spekter har blitt enig med LO, Unio, SAN og YS i de innledende sentrale forhandlingene. Nå skal det forhandles videre lokalt i den enkelte virksomhet. Spektermedlemmene har ambisjoner om å få til gode løsninger innen normen fra frontfaget, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

For Unio og SANs medlemmer skal alle lønnstillegg forhandles lokalt i den enkelte virksomhet.

Det er enighet med LO og YS om at det gis et generelt lønnstillegg på kr. 4 388 i året til deres medlemmer, og at arbeidstakere som tjener 455 967 og lavere pr. år gis et ytterligere lønnstillegg på kr 1 950. Det skal også gjennomføres lokale forhandlinger for medlemmer i LO og YS i den enkelte virksomhet.

Fristene for å gjennomføre lokale forhandlinger i de ulike medlemsvirksomhetene i Spekter er fastsatt til ulike datoer i perioden fram til begynnelsen av juni.

Med Akademikerne er det avtalt innledende sentrale forhandlinger fredag 16. april.

Sykehusforhandlinger fra begynnelsen av mai

For sykehusene er det avtalt et eget forhandlingsløp. Det blir sentrale forhandlinger med Norsk Sykepleierforbund 6. mai, med forbund i LO og YS 10. mai og med Den norske legeforening 20. mai. Forhandlingsdatoer med andre fagforbund avtales senere, og det skal også forhandles lokalt i de enkelte helseforetak.

Spekter med tilbud for å løse streiken ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter2.6.2021 14:45:36 CEST | Pressemelding

- Spekter har i dag tilbudt LO Stat/Fagforbundet en løsning som vil føre til at alle dagens medlemmer av Fagforbundet på Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter skal få opprettholde pensjonsordningen. Vi forventer derfor at LO Stat/Fagforbundet vil møte oss så snart det er praktisk mulig for å få avsluttet streiken, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.