Enighet i de innledende lønnsforhandlingene i Spekter

-Jeg er fornøyd med at Spekter har blitt enig med LO, Unio, SAN og YS i de innledende sentrale forhandlingene. Nå skal det forhandles videre lokalt i den enkelte virksomhet. Spektermedlemmene har ambisjoner om å få til gode løsninger innen normen fra frontfaget, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

For Unio og SANs medlemmer skal alle lønnstillegg forhandles lokalt i den enkelte virksomhet.

Det er enighet med LO og YS om at det gis et generelt lønnstillegg på kr. 4 388 i året til deres medlemmer, og at arbeidstakere som tjener 455 967 og lavere pr. år gis et ytterligere lønnstillegg på kr 1 950. Det skal også gjennomføres lokale forhandlinger for medlemmer i LO og YS i den enkelte virksomhet.

Fristene for å gjennomføre lokale forhandlinger i de ulike medlemsvirksomhetene i Spekter er fastsatt til ulike datoer i perioden fram til begynnelsen av juni.

Med Akademikerne er det avtalt innledende sentrale forhandlinger fredag 16. april.

Sykehusforhandlinger fra begynnelsen av mai

For sykehusene er det avtalt et eget forhandlingsløp. Det blir sentrale forhandlinger med Norsk Sykepleierforbund 6. mai, med forbund i LO og YS 10. mai og med Den norske legeforening 20. mai. Forhandlingsdatoer med andre fagforbund avtales senere, og det skal også forhandles lokalt i de enkelte helseforetak.

Lønnsoppgjøret: En realistisk ramme fra LO og NHO11.4.2021 15:22:48 CEST | Pressemelding

– LO og NHO er blitt enige i årets lønnsoppgjør, og storstreik er heldigvis unngått. LO og NHO har i fellesskap formidlet at resultatet samlet sett har en økonomisk ramme på 2,7 prosent. Nå må alle etterfølgende oppgjør følge opp denne normen. Det er avgjørende for å redde flest mulig bedrifter og arbeidsplasser, og for oppslutningen om inntektspolitikken, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.