Engasjement i debatt om etikk og kunstig intelligens under Arendalsuka

Det var høyt engasjement i debatten om det etiske perspektivet i bruk av kunstig intelligens. Debatten ble arrangert av IKT-Norge og Computas under Arendalsuka torsdag. I tillegg til Stortingsrepresentanter fra Høyre og Arbeiderpartiet, deltok UDI-direktør Frode Forfang. IT-bransjen var representert med teknologidirektør i Microsoft Norge, Shahzad Rana, og fagdirektør i Computas, Morten Forfang.

Det var spesielt de to politiske deltakerne Torill Eidsheim (H), leder for Stortingets Teknogruppe og Torstein Tvedt Solberg (A), Stortingsrepresentant og leder for Arbeiderpartiets Teknologiutvalg som skapte temperatur i starten av debatten.

Tvedt Solberg mente at regjeringen manglet ambisjoner i sitt arbeid med strategien for kunstig intelligens. Eidsheim på sin side påpekte at dette må være et kontinuerlig arbeid.
-Dette er ikke et arbeid man setter punktum etter, understreket hun.

Direktør i UDI, Frode Forfang, deltok også i debatten. Han etterspurte rammer fra politikerne og spesielt bedre muligheter for informasjonsutveksling mellom etater. Computas fagdirektør, Morten Forfang, støttet dette.

-Det er vanskelig å ligge foran med lovgivning når utviklingen går så fort. Men vi trenger tydeligere rammer for å forhindre de cowboy-tilstandene vi av og til ser nå, der leverandører kommer med sine løsninger med kunstig intelligens uten å ha en etisk tilnærming, sa han.

Debattdeltakerne virket samstemt i at de etiske perspektivene er et felles ansvar mellom politikere, de som bestiller løsningene og de som utvikler dem. Teknologidirektør i Microsoft, Shahzad Rana, var tydelig på at etikk også må være en del av programmeringsutdannelsen.

Debatten ble ledet av nyhetsanker på TV2 Nyhetskanalen, Elin Ludvigsen.

MER INFORMASJON HER: https://arendalsuka.no/event/user-view/11550