Eneste mulighet for kvalifisering til OL

TRIATLON: Kvalifiseringskonkurransen i Lisboa 21. mai er eneste mulighet for Norge å kvalifisere seg til miksstafetten i OL. Konkurransen begynner kl 12:30 på fredag. Det norske laget består av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Solveig Løvseth og Gustav Iden. Topp-tre-plassering gir OL-mulighet.
Lotte Miller, har vist seg blant de sterkeste i feltet på sykkel. Det kan komme godt med i Lisboa, når hun planlegger å kjøre fra resten av feltet. Bildet kan brukes av medier redaksjonelt.

Miksstafett er på OL-programmet for første gang i sommer. Konkurransen gjennomføres gjennom at hver utøver svømmer, sykler og løper før de gir «stafettpinnen» videre til neste på laget. I Lisboa er distansene 300 meter svøm, 7 km sykling og 1,8 km løp.

- For oss handler det om å bli topp 3. Det er plan A, og vi har ingen plan B. Det er det eneste som gjelder. Hvis du ser på hva som skjedde i VM i fjor, så er vi best av de som deltar. Belgia blir tøffe. Vi får se og krysse fingrene, det blir utrolig spennende, forteller sportssjef Arild Tveiten.

Lotte Miller, som har første etappe for Norge, har planene klare:

- Håpet er å sprekke opp feltet allerede fra første etappen og dermed gjøre flere land svakere ved at de ikke nødvendigvis har så mange utøvere å spille på.

Hun har planer om å kjøre på hardt fra første svømmetak for å gi et forsprang til lagets andremann, Kristian Blummenfelt, som har planer om å øke det forspranget.

- Med det laget vi stiller nå så tilsier det at vi bør minimum være blant topp 3. Ellers så kan vi bare sende alle hjem.

Blummenfelt oser av form og selvtillit, og har gjort det siden før han tok seieren i Yokohama.

Han skal gi Solveig Løvseth en god ledelse ut på tredje etappe. Dette er hennes første internasjonale miksstafett. Hun forteller at hun alltid er nervøs før start.

- I stafetten vil jeg forhåpentligvis begynne min tredjeetappe i front. Jeg håper at jeg klarer å holde meg så nær teten som mulig gjennom min etappe, sånn at jeg kan gi Gustav et godt utgangspunkt til å kunne løpe oss inn til en topp 3 plassering.

For Norges del holder ikke en topp tre plassering. Dette er fordi Stine Dale og Solveig Løvseth er så ferske internasjonalt at de ikke ennå har kapret nok poeng. For at Norge skal kvalifisere til miksstafetten i OL må enten Løvseth eller Dale komme opp blant de 140 beste på rankingen.

Gustav skal få avgjøre for Norge. Han er ikke bekymret:

- Jeg regner med at de tre andre gjør jobben sin slik at jeg bare kan jogge inn til seier.

Norge har kun deltatt i en miksstafett på dette nivået tidligere. Det var i VM i Hamburg i fjor, hvor Norge tok en 4. plass.

Noen lag er allerede kvalifisert til OL. De skal ikke være med i Lisboa i morgen. Laget forventer derfor at Belgia er den sterkeste konkurrenten. Miller forklarer at dynamikken i konkurransen trolig blir annerledes enn i VM:

- Det er ikke nødvendigvis like mange kjørevillige som i Hamburg. Flere lag ønsker nok å samle seg i grupper for å kjøre sammen. Vi kan kjøre selvstendig. Det er her jeg tror vi har en fordel.

Konkurransen vises på Triathlonlive.tv

Medier kan få tilgang via AP wire og kan få gratis tilgang til Triathlonlive.tv. Henvendelse via SMS til Gabrielle Bjørnstad-Northern på 94026506 eller epost for å få satt opp tilgang til Triathlonlive.tv.

Det norske triatlonlandslaget sprudler
Videokanal

Som alltid jobbet de norske herrene aktivt på sykkel. De blir ofte omtalt som The Norwegian Speed Train. Bildet kan brukes av medier redaksjonelt.
Solveig Løvseth debuterte i WTCS-sammenheng (VM-runde) da hun deltok i Yokohama. Ingen andre norske har gjort det så sterkt i sin debut. Løvseth ble nummer 24. (Bildet kan brukes av medier redaksjonelt)
Kristian Blummenfelt foran Pierre Le Corre i Yokohama 15. mai 2021. Bildet kan brukes av medier redaksjonelt.