Energimeldingen: Skrikende behov for infrastruktur

– For defensivt av regjeringen. Arbeidet med å bygge infrastruktur må starte nå, sier fagsjef i Bellona, Christian Eriksen.

Fagsjef i Bellona, Christian Eriksen

– Bellona er svært positive til føringen i energimeldingen om å ta krafta i bruk for å skape arbeidsplasser og verdier. Potensialet er godt hvis forholdene legges til rette for omstilling og nysatsing. Men det krever betydelig satsing og tempo i arbeidet med ny infrastruktur, sier Eriksen.

I energimeldingen står det at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har sett en stor økning i konsesjonssøknader om nettanlegg, men at det er «usikkert hvor mange av disse initiativene som faktisk vil bli etablert».

– Dette bærer ikke akkurat bud om en storsatsing på ny industri. Vi kan ikke bygge infrastruktur kun for prosjekter vi vet om i dag, industrietablering krever ledig kapasitet i nettet som vi ikke har tid til å vente på i årevis. Tempo må økes betraktelig. Ny grønn industri i Norge er helt avhengig av tilgang på strøm, sier Eriksen.

Han mener at behovet for infrastrukturutbygging er skrikende. For strøm, hydrogen og CO2.

– Olje- og energiminister Tina Bru er naturlig nok opptatt av å bygge effektivt og ikke for mye. Men industribygging krever satsing. Regjeringen risikerer en selvoppfyllende profeti – ingen infrastruktur, ingen industrietablering, sier Eriksen.

Bellona er dypt uenige i energimeldingens behandling av oljenæringen, blant annet i perspektivene på elektrifisering av norsk sokkel.

– Olje- og energiministeren omtaler kraft fra land som eneste mulighet for utslippskutt, uten å vurdere karbonfangst eller nedstengning av felter. Det gjøres heller ingen endringer i oljepolitikken, selv etter en IEA-rapport som fraråder nye oljelisenser. Oljenæringen ser ut til å få det som de vil i denne meldingen, sier Eriksen.

Regjeringens energimelding kommer samme uke som oppdaterte utslippstall for Norge, som bekreftet at vi ikke når klimamålet for 2020. Likevel ønsker ikke regjeringen å begrense ny oljeleting.

– Statsminister Erna Solberg sa på dagens pressekonferanse at de ikke vil si nei til ny oljeleting, og at hvis de skulle gjort det, «måtte det vært del av en mye større plan». Bellona vil derfor utfordre regjeringen til å starte arbeidet med nettopp en slik plan. Det vil være av stor verdi både for våre folkevalgte og for næringen selv.

Fagsjef i Bellona, Christian Eriksen

Bellonas visjon blir virkelighet i Arendal!15.8.2021 21:24:02 CEST | Pressemelding

Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over nyheten om at Morrow Batteries, som han og Bellona var med på å starte opp, har hentet inn 230 millioner kroner til den gigantiske batterifabrikken i Arendal. Et år etter oppstart er selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Både statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre roser storsatsingen. –Bellona er opptatt av å ikke bare snakke om problemer – men finne løsninger. Emisjonen i Morrow Batteries er det ferskeste eksempelet på at vi lykkes med dette, sier Frederic Hauge.

–Det er nå det gjelder!9.8.2021 15:24:43 CEST | Pressemelding

– Budskapet i FNs klimarapport kan ikke misforstås; konsekvensene av klimaendringer kommer sterkere, kraftigere og raskere enn vi før vi har trodd. Endringene vil bli mer inngripende og i mange tilfeller irreversible. Politikerne kan ikke ignorere advarslene lenger, vi trenger modige ledere som kan fortelle oss det vi må høre, skape oppslutning om endringene vi trenger, og iverksette sterke og raske tiltak. Det er nå det gjelder, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Bellona-aksjon fører til hastemøte5.8.2021 22:10:05 CEST | Pressemelding

Bellona aksjonerte torsdag 5. august mot to offshore-skip som har ligget i opplag ved Bru Kai på Rennesøy ved Stavanger siden 2016. Aksjonen ble utført ved å inspisere skrog under vann ved hjelp av ROV, i tillegg til inspeksjon ombord på de to båtene MS Sea Safety og MS Sea Pilot. Som er resultat av aksjonen har Stavanger kommune sammen med Bellona hasteinnkalt Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til et møte fredag 6.august, klokka 13.00 i Stavanger. På dette møtet vil resultatene av inspeksjonene bli presentert, og videre håndtering diskutert.