En unik stemme tiltrakk seg norske musikkelskere

En gruppe på 20 medlemmer fra Dimash Qudaibergen Fan Club Norway skal på en to ukers turné i Kasakhstan og har tenkt å møte sin favoritt.
Bilder fra Dimash Qudaibergen Fan Club Norway

Dimash Kudaibergen er en fenomenal sanger, komponist og musiker fra Kasakhstan. Han er kjent for sitt eksepsjonelt brede vokalspekter som spenner over seks oktaver. Dimash kom flere ganger ut på topp i verdens popmusikkrangeringer.

23. september 2022 skal nordmennene være med på Dimash sin "Stranger"-konsert på Sentralstadion i byen Almaty og på musikerens møte med fansen. Ifølge fanklubbmedlem Anette Slettmoen håper fansen å gi Dimash en rekke norske gaver, blant annet et portrett av musikeren, samt en håndlaget norsk munnharpe (som er beslektet med det kasakhiske instrumentet shankobyz).

I tillegg planlegger fangruppen å reise til Aktobe (Dimashs hjemby) og byen Astana. Turen vil inkludere møter med Kasakhstans natur, kultur og tradisjoner.

"En viktig del av programmet er musikkundervisning der fansen vil spille kasakhiske musikkinstrumenter og synge med lærer Marat Aitimov," sa Anette.

Fanklubben deltar i kulturelle arrangementer i Norge, fremfører Dimashs sanger og går ikke glipp av en eneste konsert av musikeren. I anledning 175-årsjubileet til den kasakhiske dikteren Abai laget Anette Slettmoen en video til Abais sang "Zhelsiz tunde zharyk ai" (En lys måne på en vindstille natt) på norsk og kasakhisk.

"Fanklubben vår har 221 aktive medlemmer. Vi jobber alle mot et felles mål – Dimashs besøk til Norge. Vi takker Dimash for kunsten han lager for oss, og for at han er en fantastisk person," bemerket Anette.

Norsk-kasakhisk kultursenter (grunnlagt i 2011) deltar aktivt i fanklubbens aktiviteter.

"Takket være Dimashs kreativitet og ekstraordinære talent har interessen for det kasakhiske folkets tradisjoner, kultur, språk og kunst økt utrolig i Norge, så vel som i hele verden," sa Almagul Kalelova, senterets leder.

Bilder fra Dimash Qudaibergen Fan Club Norway
Fra venstre: Linn Vestby, Anette Slettmoen og kunstneren Kristin Tiili. Bilder fra Dimash Qudaibergen Fan Club Norway