Offshore Norge

En merkedag for etablering av en havvindnæring

Offshore Norges første reaksjoner
Foto: Mats Bakken

- Dette er en merkedag for etableringen av en havvindnæring på norsk sokkel. Det er starten for en industriell havvindsatsning, og vil gi forutsigbarhet for havvindutviklere og leverandører som vil satse på havvind på norsk sokkel, sier administrerende direktør i Offshore Norge, Hildegunn T. Blindheim.

- Flere land ser de samme mulighetene for å utvikle en havvindnæring og leverandørindustri, og det er derfor avgjørende at regjeringen opprettholder tempoet. Vi forventer a tidsplanen med å utlyse areal på Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II i første kvartal 2023 og tildele areal i 2023 opprettholdes

- En riktig havvindsatsing vil øke krafttilgangen til Norge, gi økt forsyningssikkerhet og sikre norsk sokkels posisjon som energileverandør. Det kan også bidra til å nå norske og europeiske klimamål.

- Vi vil nå sette oss inn i detaljene fra regjeringen.

Foto: Mats Bakken

Om Offshore Norge

Offshore Norge
Fjordpiren Laberget 22
4020 Stavanger

Offshore Norge er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for selskaper som driver på norsk sokkel.

Følg pressemeldinger fra Offshore Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Offshore Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Offshore Norge