Én drukningsulykke i november

Én person omkom av drukning i november, i følge Redningsselskapets drukningsstatistikk. Elleve måneder ut i 2020 har 84 personer druknet i Norge, noe som er to flere enn på samme tid i fjor.
I kaldt vann reagerer kroppen med kuldesjokk. Flyt på ryggen til du gjenvinner kontroll over pusten (illustrasjonsbilde).

November og vintermånedene har som regel færrest drukningsulykker gjennom året, men det er likevel mange år siden det druknet så få personer i november. I 2006 var det null drukningsulykker, mens mellom tre og ti personer har druknet i november de siste ti årene.

Ulykken i november i år skjedde etter at en bil havnet i sjøen i Kalvåg i Vestland fylke. En mann kom seg ut av bilen, mens den andre mannen ikke kom seg ut og ble hentet opp av dykkere. Dette var den første dødsulykken etter at kjøretøy har havnet i sjø eller vann i år. I fjor omkom sju personer i slike drukningsulykker.

Merknad: En hendelse (fritidsbåt) er tatt ut av 2020-statistikken etter nye opplysninger. Totaltallet for antall fatale drukingsulykker er derfor det samme som ved utgangen av oktober (84).

Les detaljert rapport for november her

Kaldt i vannet

En stor del av drukningsulykkene skjer når det er kaldt i vannet, og Redningsselskapet ber nå alle om å tenke på egen sikkerhet når de ferdes nær sjø og vann.

– I kaldt vann reagerer kroppen med kuldesjokk. Det betyr ukontrollert gisping og hyperventilering, noe som gjør at du kan svelge mye vann og drukne raskt. Å vite at kuldesjokket går over etter rundt ett minutt er viktig. Da unngår du panikk, og kan bruke energien på å få kontroll på pusten og holde deg flytende. Så kan du legge en plan for hvordan du skal berge deg selv, sier Tanja Krangnes, leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet.

Se hva du gjør om du havner i kaldt vann her

Drukningstall november 2020