En attraktiv fergeterminal på Vippetangen kan være mulig
Nye illustrasjoner viser et mulighetsrom for en ny fergeterminal. Det kan bli park, byliv og ferger langs havnepromenaden. Folk kan gå på havnepromenaden langs terminalen og opp på taket, der de kan nyte utsikten og benytte de grønne plenene til rekreasjon. Deler av parkeringsplassen vil ligge i dagen, men det kan bli mulig å legge store parkeringsarealet under bakken. På Tenaljeplassen ved siden av terminalen kan det bygges en park med plass til aktiviteter, grøntområder og kafeer.
- Her har vi muligheten til å utvikle en moderne, byintegrert fergeterminal i samspill med annen byutvikling på Vippetangen. Nå blir det spennende å se hvordan byens politikere konkluderer, sier havnestyrelederen
Økt byliv
Fergeterminalen på Vippetangen kan henge sammen med havnepromenaden, som vil strekke seg helt fra Hjortnes på Filipstad til den nye bydelen Grønlia. Turister får nærhet til mange attraksjoner langs havnepromenaden, som restauranter, Munchmuseet og Nasjonalmuseet. Rekreasjon på vannflaten blir mulig i Bjørvika og på Filipstad.
Terminalen skal utvikles med respekt for Akershus festning, som er det naturlige midtpunktet langs havnepromenaden.
- Turister får gåavstand til festningen. Det er positivt når vi vet at en rekke sentrale aktører i byen nettopp har levert rapporten «Økt byliv på Akershus festning». Her foreslås mange tiltak som vil åpne opp for mer aktivitet og arrangementer på og rundt festningen, sier Marthe Scharning Lund.
Attraktive steder på Vippetangen
Havnestyrelederen viser til at Oslo Havn utvikler flere attraksjoner som bidrar til å gjøre Vippetangen mer attraktiv for folk. Byutviklingen er allerede er i gang på Vippetangen. Ved Skur 38 har Oslo Havn bygget en park med lekeapparat, sittegrupper og grøntområde. Skur 38 rehabiliteres og vil se ut nesten som når Den norske amerikalinjen hadde terminal her. Nær Fiskehallen og Vippa ligger en stor silo som kan bli en fremtidig publikumsattraksjon.
- En ny fergeterminal og byutvikling på Vippetangen kan smelte sammen og bli to sider av samme sak, og kan muliggjøres med inntekter fra å byutvikle dagens terminal på Hjortnes, mener Marthe Scharning Lund.
Kongshavn er uegnet
I motsetning til Plan- og bygningsetaten mener et enstemmig havnestyre at Kongshavn er uegnet som felles fergeterminal.
- Når Oslo Havn skal flytte godshåndteringen fra Filipstad, Vippetangen og Grønlia, som skal byutvikles, trenger vi Kongshavn til å ta imot gods til en by i vekst. Skulle fergene i tillegg bli lagt hit, vil vi miste 800 meter med kai. Det har vi ikke råd til, sier Scharning Lund
Hun er tydelig på at Havnestyret mener at felles fergeterminal på Kongshavn ikke er et alternativ. Utredningen viser at Kongshavn til bruk for utenriksfergerscorer dårligst på klima, miljø og naturmangfold på grunn av skipenes størrelse og hyppige anløp.
- Befolkningen i Oslo-region forventes å vokse. Derfor blir det mer behov for varer sjøveien. Sjøtransporten er mer klima- og miljøvennlig enn veitransport. Det gjelder selv om trailere kan bli elektriske i fremtiden. Svevestøv og økt trafikk blir fortsatt et miljøproblem. Ett containerskip som kommer til Oslo tilsvarer ti kilometer kø med lastebiler. Jeg frykter en økning i tungtransporten i Oslo hvis Kongshavn ikke kan brukes til godshåndtering, sier havnestyrelederen.
Prosessrisiko
I høringsrunden får havnestyret støtte i synet på at en felles fergeterminal på Kongshavn reduserer muligheten for klima- og miljøvennlig sjøtransport. Synet støttes av blant annet Kystverket, Statens vegvesen, Klimaetaten og Bymiljøetaten.
Kystverket fremhever at en fergeterminal på Kongshavn vil komme i konflikt med annen havnevirksomhet og være i strid med statlige mål om å overføre gods fra vei til sjø.De statlige myndighetene varsler mulige innsigelser til framtidige planer som involverer Kongshavn. De varsler også behov for endringer i sjøtrafikkforskriften. Dette innebærer en betydelig prosessrisiko. Resultatet kan bli at Oslo ikke får en samlet fergeterminal i overskuelig fremtid.
Fergeterminalutredningen ble første mars sendt til Byråd for byutvikling og Byråd for næring og eierskap. Plan- og bygningsetaten og Oslo Havn har jobbet sammen om utredningen. Nå skal byrådet behandle saken før den sendes til endelig avgjørelse i Oslo bystyre.
Nøkkelord
Kontakter
Kommunikasjonssjef Siv Ellen Omland mob 951 05 489
Fungerende eiendomsdirektør Espen Dag Rydland mob 908 28 271
Bilder
Om Oslo Havn KF
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.
Følg pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Havn KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Inntektsrekord i Oslo Havn11.3.2024 13:59:10 CET | Pressemelding
Oslo Havns inntekter var i fjor historisk gode. Dette til tross for et år med nedgang i gods påvirket av konjunktursvingninger.
Ekeberghallene rehabiliteres11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oslo Havn søker leietakere til bynære fjellhaller i Sydhavna.
Kommunene trenger havnene for materialgjenvinning7.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Avfall er blant de største varestrømmene i Norge bortsett fra olje, gass og byggeråstoff – og det bør fraktes med skip.
Håndtrykk for grønn korridor1.11.2023 12:08:00 CET | Pressemelding
En maritim samarbeidsavtale mellom byene Oslo og Rotterdam, og én progressiv kunde som satser helhjertet på bærekraft, kan sikre grønn korridor.
Lanserte historisk turguide for Oslo havn26.10.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bli med på sju spennende turer i Oslo havn fra 1600-tallet og til i dag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom