Emilie Adams om respekt og monogami

"Monogamy" er enda et smakfullt stykke elektrisk og atmosfærisk pop fra Emilie Adams. "Monogamy" er spillelistet på NRK P3, og både låt og video er ute fredag 7. mai.
Monogamy artwork

«Man kommer til et punkt i livet hvor det ikke bare handler om skolen, godteri og hvem du har crush på. Eller, det er ikke ett punkt, men mange. En serie av hendelser som fører til at du forstår mer og mer av livet. Du innser at det er så mye mer nyansert og komplisert enn hva du, som barn, trodde. Og det å innse dette er en del av prosessen å bli voksen. Oppfattelse du har av livet, og deg selv, endres, du får mer ansvar og må ta viktige beslutninger. Du vokser og lærer, og du tenker at de du møter går, eller har vært, gjennom det samme.
Hendelsen som inspirerte Monogamy var definerende for meg. Jeg var ung og uerfaren og tenker tilbake på dette som en av mine første møter med «den virkelige verden». Alt var absurd og latterlig, og det er derfor teksten er ironisk og leken.
Den voksne mannen som helt uten skam prøvde seg på meg viste null respekt for sin partner, meg eller forholdet mitt, og det satt meg helt ut da. Og for å være ærlig har det fortsatt samme effekt.
Når det er sagt, så er jeg fullstendig klar over at det er et privilegium å kunne avfeie respektløs adferd med latter når så mange har hatt virkelig stygge og traumatiserende opplevelser.
Hjertet mitt blør for dem. Og denne sangen er til de mange drittsekkene der ute.»

23 år gamle Emilie Adams har tilbragt mesteparten av de siste tre årene inne.
Inne i et musikkstudio og inne i menneskehjernen. Og ikke bare sin egen.
Fascinasjonen med dysfunksjonelle menneskehjerner gjorde at hun valgte å skrive sin Bachelor i Kriminologi med fokus på psykopati og seriemordere.
Og fascinasjonen med å analysere og kommunisere egne følelser gjennom musikk førte til en slags reintroduksjon av artisten og låtskriveren Emilie med filmatiske og intense «Play God».

Scandipop «Filmatisk i skala. En sterk elektropop-låt … som ikke holder noe tilbake!»
When The Horn Blows «intet mindre enn vanedannende» «hun setter seg selv på kartet som en å regne med og skaper forventninger om hva som skal komme.»
730.no «Ouff. Mektig kost … med hissig og henrivende musikk.»
Alfitude track of the week «En blendende fusjon mellom filmatisk mørk pop og elektronika som vokser i intensitet desto lengre du lytter.”

Med «Monogamy» fortsetter Emilie Adams å kombinere det brutale og det vakre, og det storslåtte med det introspektive, men denne gangen med en tekst som er mer direkte enn hva hun pleier.

«Det er sjelden at jeg blir inspirert av en konkret hendelse, og at den er med gjennom hele skapelsesprosessen, men det var slik Monogamy ble til og jeg tror det er derfor hver lyd og hvert ord er så rett i fleisen».

Låten kan kanskje tolkes som å handle mer om respekt og selvrespekt enn om utroskap, men som vanlig lar Emilie musikken tale for seg selv. På «Monogamy» har Carl-Viktor Guttormsen og Jørn Erik Gundhus produsert.

Du kan dykke enda dypere inn i Emilie Adams’ verden med «Monogamy» som er ute fredag 7. mai.

Monogamy artwork
Emilie Adams (c) Oktawian Gornik