ELKO SmartTags - Smarte sikringsskap kutter i strømforbruket

En enkel installasjon i sikringsskapet gir deg full oversikt over hva strømmen brukes til, slik at det bli lettere å kutte i energiforbruket. ELKO SmartTags lanseres under Eliaden i dag.

– Du må ikke ha fullt smarthus for å ta smarte energivalg. Energiovervåkning er første steg til å redusere forbruket, og dermed også strømregningen. I tillegg unngår man toppene i forbruket, når man kan fordele forbruket over flere timer i døgnet, sier Stein-Helge Eide, salgsspesialist ELKO Smart.

SmartTag er en plugglignende innretning som monteres på sikringene til de strømkursene du velger. Disse gjør at sikringsskapet ditt kan dele strømforbruket med en app på telefonen. Slik holder du oversikten over hvor mye strøm du bruker, når på dagen og hvor i boligen du bruker mest.

– Vi ser at interessen for smarte løsninger i hjemmet øker. Mens mange tidligere har hatt mulighet til å se strømforbruket sitt i sanntid, har man manglet en enkel løsning for å se hvor i hjemmet man bruker mest, slik at man lettere kan spare energi. Med SmartTags får du full oversikt, sier Eide.

Lettere å ta smarte valg

SmartTags i sikringsskapet, gir deg total oversikt over sanntidsforbruk per sikring. Du får også varslinger hvis dette overstiger forbruksgrensen du selv har bestemt.

Man trenger ikke ha smarthus eller smarte produkter fra før for å ta i bruk SmartTags. Men, teknologien kan også kobles opp mot ELKO SmartHUB og smarte produkter koblet til denne.

– Om man kobler opp SmartTags med smarte produkter kan man for eksempel gå inn og senke temperaturen på elektriske ovner når man får varsel om at strømforbruket er høyt. Man kan også legge inn automatiseringer på hvordan lys og varme i boligen skal oppføre seg ut i fra strømforbruket, forklarer Eide.

Test løsningen

ELKO SmartTags lanseres under Eliaden (31. mai). Både elektrikere og elektrikerlærlinger kan delta på kurs i et eget klasserom på ELKO-standen, hvor de blant annet vil lære mer om SmartTags.

– Siden ELKO Smart ble lansert i 2020 har det vært stor pågang av elektrikere som ønsker å bli sertifiserte, og vel 1000 elektrikere har tatt kurset så langt. Det vil også være mulig å sertifisere seg som ELKO Smart-installatør under årets Eliaden, forteller Eide.

På Eliaden vil førsteutgaven av SmartTags stilles ut. Denne passer til ELKO og Schneider Electrics sikringer. Men allerede i juni vil neste utgave være tilgjengelig, og disse passer til stort sett alle automatsikringer. SmartTags må installeres av elektriker, men det er snakk om en enkel jobb.

Sandstuveien 68

67 79 39 00https://www.elko.no/

ELKO er Norges fremste leverandør av elektromateriell. Vi har levert stikkontakter, lysbrytere og annet elektromateriell til det nordiske markedet i over 77 år.

Produkter fra ELKO kan du finne i de aller fleste norske hjem, installert av dyktige elektrikere, og derfor sier vi at «du har kjent oss hele livet». ELKO står for høy kvalitet og holdbarhet, samtidig som vi tilbyr innovative produkter med moderne design og funksjonalitet som er tilpasset våre kunders hverdag - og morgendag.