Eliminerer førerens blindsone i nye Kia Sorento.

Kia viser ny teknologi for blindsonevarsel, Blind-Spot View Monitor (BVM), som lanseres i nye Sorento. Systemet er knyttet til blinklyset, og eliminerer førerens dødvinkel både på høyre og venstre side og øker sikkerheten for passasjerer og andre trafikanter.

Når fører blinker for å skifte fil, og det er bil i blindsonen, vises en høyoppløselig video på venstre eller høyre side i instrumentpanelet. Vidvinkelkameraer plassert i sidespeilene filmer og gir en bredere synsvinkel enn det kun speilene kan gi. Videoen av blindsonen vises kortvarig på plassen til speedometer eller turteller, mens aktuell hastighet fortsatt vises.

Den nye blindsoneteknologien tilbys på biler med Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), et system som aktiveres om det registrerer et forestående sammenstøt. Teknologipakken inkluderer også Surround View Monitor og parkingsassistent med kollisjonsvarsel, samt et lydanlegg fra Bose Performance Series.

Heldigitalt instrumentpanel
Sorento blir første modell fra Kia i Europa som får det avanserte førerassistentsystemet, en av flere funksjoner i det nye heldigitale instrumentpanelet hvor de analoge instrumentene erstattes med et display. i det heldigitale displayet vises også informasjon om navigasjon, lydsystem, kjøreinformasjon og varsler om bilens aktive sikkerhets-og førerassistentsystemer.

Ny teknologi for blindsonevarsel i Sorento
Videokanal