Elevorganisasjonen mener vannets kretsløp, det samiske alfabetet og halvparten av kristendomsundervisningen må ut av skolen

Siste frist for å komme med innspill til nye læreplaner var 18. juni. Nå skal Utdanningsdirektoratet lese gjennom over 7000 innspill før planene ferdigstilles og tas i bruk høsten 2020. Elevorganisasjonen håper det neste skoleåret blir det siste med overfylte og utdaterte læreplaner.
Alida de Lange D'Agostino, leder i Elevorganisasjonen. Foto: Agathe Waage

- Vi er bekymret. Utgangspunktet til fagfornyelsen var at læreplanene måtte slankes for at elevene skal få tid til å faktisk lære, og at det man lærer skal være relevant. I dag er vi langt unna målet, sier leder i Elevorganisasjonen, Alida de Lange D’Agostino.

Læreplanene ble sist endret på i 2006. Utdanningsdirektoratet har mottatt over 7000 høringssvar fra ulike aktører og enkeltpersoner. Nå mener Elevorganisasjonen det er på tide å prioritere hva man faktisk skal lære i skolen.

- I flere fag er det blitt foreslått bredere, og i noen, flere kompetansemål, hvor mange av dem er unødvendige. Vi mener man kan kutte kompetansemål om for eksempel vannets kretsløp, det samiske alfabetet, og halvparten av kristendomsundervisningen.

D’Agostino mener faggruppene burde ta disse avgjørelsene, men opplever i dag at læreplanene er så omfattende at Elevorganisasjonen føler de selv må ta ansvar med et lite spark bak.

- Det er vanskelig å kutte kompetansemål, men når hverken faggruppene eller politikerne tar ansvar må vi si tydelig ifra. Vi vet at stofftrengsel i skolen er roten til mye stress og press blant elever, og da må vi prioritere hva som faktisk skal være i skolen.

Alida de Lange D'Agostino, leder i Elevorganisasjonen
Mail: alida@elev.no

Alida de Lange D'Agostino, leder i Elevorganisasjonen. Foto: Agathe Waage

Om Elevorganisasjonen

Elevorganisasjonen
Kolstadgata 1

Elevorganisasjonen er en interesseorganisasjon av, med og for elever og lærlinger. Vi organiserer over 170 000 elever i Norge.

Følg pressemeldinger fra Elevorganisasjonen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elevorganisasjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elevorganisasjonen

Elevorganisasjonen: Dette betyr seier!14.10.2021 08:57:12 CEST | Pressemelding

Hurdalsplattformen har vage skolepunkter, men det blir umulig å ikke gi elevene gjennomslag, mener Elevorganisasjonen. “Vi gleder oss til at Støre og Vedum innser at de har gitt oss store seire” sier Edvard Botterli Udnæs, leder av Elevorganisasjonen. Han peker spesielt på formuleringen om fraværsgrensa. – Punktet om fraværsregler er egentlig bare en komplisert måte å si at de skal fjerne fraværsgrensa. Det er nemlig umulig å nå målene deres når man fortsatt stryker elever over en viss fraværsprosent, mener Botterli Udnæs. Han etterlyser et reglement som behandler fravær som et symptom på et problem, ikke som latskap. Også på eksamen innkasserer elevlederen en seier. – Regjeringen sier de vil se på andre vurderingsformer, noe som er et stort gjennomslag for oss i en sak vi har kjempet for siden 60-tallet. Den utdaterte eksamenen vi har i dag stride i mot Fagfornyelsen og det innrømmer regjeringen i plattformen sin, sier Botterli Udnæs. Han savner derimot en mer aktiv yrkesfagspolitikk.