Elektriske sparkesykler: - For få kjenner reglene
Nå er det møter på regjeringsnivå om fremtiden til sparkesyklene. Noe av ansvaret ligger på selskapene, men brukerne har et stort og selvstendig ansvar for egen og andres trafikksikkerhet. NAF frykter at om ikke brukerne tar seg sammen så vil tilbudet bli svekket. Det går i siste instans ut over alle.
- Vi ser jo at folk kjører i fylla, man kjører to på én sykkel, det kjøres på rødt lys, og man svitsjer mellom fortau og veibane. Såkalt mikrotransport skulle være et gode, og vi har vært med på å heie dette fram, men det har blitt et farlig leketøy for noen. Det går ut over trafikksikkerheten og alminnelige folks og fotgjengeres trygghetsfølelse, sier hun.
Den feilen som nok gjøres oftest er at sparkesyklister tror de er fotgjengere. Det er ikke riktig. Med elektrisk sparkesykkel skal man oppføre seg som om man er en syklist.
- Som sparkesyklist er du ikke fotgjenger. Du vise hensyn og kjøre i gangfart på fortauer hvor det er andre gående, og bruke veibanen når du skal ha større fart enn 5-7 km/t, sier hun.
Her er feilene mange gjør på elektrisk sparkesykkel:
- To på én sparkesykkel (maks vektgrense er 100 kilo)
- Brukes av personer under 18 år (utleiers aldersgrense)
- Kjøring på rødt lys
- Kjøring på fortau i høyere fart enn gangfart
- Kjøring på fortau slik at man er til hinder for fotgjengerne
- Kjøre over fotgjengerfelt uten å se seg for.
- Hensette kjøretøyet til hinder for andre
- Veksle brått mellom fortau og veibane
- Kjøre i fylla
- Større fart enn 20 km/t (ned bakker)
Det er ikke påbudt med hjelm på sparkesykler, men NAF anbefaler dette på samme måte som å bruke hjelm under sykling.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Slik frakter du vårens avfall sikkert til gjenvinningsanlegget26.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ikke alle drar til fjells i påsken. Mange bruker påsken til rydding i boder, på loft og i hagen. - Når du skal frakte avfallet til gjenvinningsanlegget, er det livsviktig at du sikrer lasten skikkelig. Selv i lave hastigheter kommer usikret last med stor kraft ved en bråstopp, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slik unngår du både bilkøen og ladekøen i påskeutfarten25.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Det er mange som skal ut på veien i påsken og da blir det fort kø både på veiene og ladeplassene. - Tenk alternativt om tidspunktet du reiser på, da unngår du køer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Motorsyklistene er glemt av regjeringen22.3.2024 15:00:00 CET | Pressemelding
Få målrettede tiltak for å få bukt med motorsykkelulykkene. Det er dommen fra NAF etter fremleggelsen av Nasjonal transportplan. - Regjeringen har glemt norske motorsyklister, sier Jan Harry Svendsen, leder i NAF MC.
Bompengesjokk i byene22.3.2024 13:19:44 CET | Pressemelding
Regjeringen vil skrote bompengerabatten for elbiler i bomringene. – Det kan bli en sjokkregning for bilistene hvis elbilrabatten skrotes. I tillegg vil regjeringen åpne for å ta inn mer bompenger på veier som går inn til de store byene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: Regjeringen svikter distriktene22.3.2024 12:40:30 CET | Pressemelding
Regjeringen vil dreie midlene mot mer vedlikehold og fornying av veinettet. – Dette er en riktig prioritering. Men de svikter på den største utfordringen i Distrikts-Norge, det enorme forfallet på fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom